JANUAR I-PHONE-SOK

JANUAR I-PHONE-SOK

i-phone-sok

Str onesize

 

Materialer:

Rester af Vital eller mellanraggi i sort og hvid

Strømpepinde nr 3½

En knap

 

Slå 36 m op på strømpepinde nr 3½ med sort og strik i alt 12 omg rib (2 r, 2 vr).

På 6. omg lukkes m nr 18 og 19 af, strik omg færdig.

På 7. omg slåes 2 nye m op over de aflukkede m.

Strik ribben færdig.

Skift til glat og lav striber (4 omg hvide, 4 omg sorte). Lav i alt 10 striber. Luk af og sy bunden sammen.

Sy knappen i således at den kan ses på forsiden når den er lukket….

 

God fornøjelse!

Strik en sok til din I-phone...så bliver den ikke ridset i tasken...

FEBRUAR PONCHO

Februar-poncho

Str 2-4 / 6-8 / 10-12 / 12-14 / voksen

 

Materialer:

1-2-2-3-4 nøgler SILVER

Hæklenål nr 6

 

Lav 56 lm og saml dem til en ring.

Lav en omg fm og luk omg med en km i 1. fm.

1) 3 lm, 2 stgm, 1 lm, 3 stgm i 1. m, 1 lm

 

Lav 56-64-72-80-88 lm som samles til en ring med 1 km.

Lav en omg fm. Luk omg med 1 km i 1. fm.

1) 3 lm, 2 stgm, 1 lm, 3 stgm i 1. fm(midt bag), *1 lm, 3 stgm i 4. fm* (gent ** i alt 6-7-8-9-10 gange), 1 lm, 3 stgm, 1 lm, 3 stgm i 4. fm (midt for), *1 lm, 3 stgm i 4. fm* (gent ** i alt 6-7-8-9-10 gange). Luk omg med 1 km i 1. stgm, 1 km i næste stgm, 1 km om lm. Herfra begyndes næste omg (= midt bag)

2) Om lm’en laves 3 lm, 2 stgm, 1 lm, 3 stgm, *om næste lm laves 1 lm, 3 stgm* (gent ** i alt 7-8-9-10-11 gange), om næste lm (midt for) laves 1, lm, 3 stgm, 1 lm, 3 stgm, herefter laves *1 lm, 3 stgm* om hver lm omg ud.

Luk omg med 1 km i 1. stgm, 1 km i næste stgm, 1 km om lm. Herfra begyndes næste omg (= midt bag)

3) Alle omgange laves på samme måde, der bliver dog for hver omg en ekstra ”blok” mellem midt bag og midt for (og omvendt!).

Lav i alt 17-20-26-35-40 omg eller til ponchoen har den ønskede længde.

Lav en omg muslinger i kanten: *6 stgm i 3. m fra nålen, 1 km i 3. m fra nålen* gent dette omg rundt.

God fornøjelse!

 

 
total flower-power.....

MARTS BANDANA

MARTS BANDANA

materialer: 2 nøgler PURE og en rest SETA NATUREL
rundpind nr 5 og hæklenål nr 4

Der begyndes oppefra i midten og sjalet kan strikkes til ønsket størrelse.

Sjalet er strikket i glat!

Slå 6 m op på rundpind nr 5 og strik 1. p vr.

2. p (og på alle lige p tages ud på følgende måde):

1 r, slå om p, 1 r, slå om p, 2 r, slå om p, 1 r, slå om p, 1 r.

3. p og alle ulige p strikkes vr uden udtagninger.

4. p: 1 r, slå om p, 3 r, slå om p, 2 r, slå om p, 3 r, slå om p, 1 r.

6. p: 1 r, slå om p, 5 r, slå om p, 2 r, slå om p, 5 r, slå om p, 1 r.

Fortsæt på denne måde til der lidt garn tilbage. Luk løst af!
Hækl en rk musetakker i kanten af tørklædet med SETA NATUREL:
*3 lm, 1 fm i 1. lm, 1 km i 2 aflukkede m fra nålen.* gent hele omg.
Pres tørklædet let under et fugtigt stykke.

God fornøjelse!



m = masker

r = ret

vr = vrang

p = pind

omg = omgang

dr = drejet

sm = sammen

sl o = slå om pinden

oti = overtrukket indtagning:

(1 m løs af, 1 r, træk den løse m over)

kantm-r = kantmasker strikkes ret

km = kædemaske

stgm = stangmaske

fm = fastmaske

rk = række

arb = arbejdet

* * = gentag mellem stjernerne

strik dig selv den blødeste bandana i PURE...ren cashmere...

APRIL HALSPYNTETØRKLÆDE

Materialer:
1 nøgle SETA
strikkepinde nr 4½

slå 15 m op på p nr 4½.
strik ret til der næsten ikke er mere garn.
luk af og hæft ender og pynt dig med dit nye tørklæde!

god fornøjelse!

strik dig "en halspynt" der luner...

MAJ KOLONIHAVE-THEHÆTTE

Thehætte

Str ”mellemthekande”!

 

Materialer:

3 nøgler stribet strømpegarn (gerne i forskellige farver/striber) eller tykt uldgarn.

Hæklenål nr 6

Rester i forskellige farver til blomsten og hæklenåle der passer hertil. 2 knapper

 

hæklefasthed: 2 muslinger (med 3 stgm) måler 8 cm.

Modellens måler ca 44 cm i omkreds og ca 24 cm i højden!

 

Der hækles med 3 tråde strømpegarn!

 

Begynd fra toppen.

4 lm samles til en ring med en kn.

1) Lav i ringen: 3 lm, 12 stgm. Omg lukkes med en km i 1. m.

2) 3 lm, *2 stgm i hver m* Omg lukkes med en km i 3. lm.

3) 3 lm, 1 stgm, 1 lm, 2 stgm, 1 lm i 1. m, *2 stgm, 1 lm, 2 stgm, 1 lm i 2. m fra nålen*. Gent ** omg rundt (= 12 muslinger). Luk omg med en km i 3. lm og lav km i næste stgm og om lm. Herfra beg næste omg.

4) 3 lm, 1 stgm, 1 lm, 2 stgm, 1 lm om lm, *2 stgm, 1 lm, 2 stgm, 1 lm om 2. lm fra nålen (midt i næste musling)*. Gent ** omg rundt

5) 3 lm, 2 stgm, 1 lm, 3 stgm, 1 lm om lm, *3 stgm, 1 lm, 3 stgm, 1 lm om 2. lm fra nålen (midt i næste musling)*. Gent ** omg rundt

6) laves som forrige omg.

Herefter deles thehætten op i 2 dele og der hækles frem og tilbage over de 2 sider:

3 lm, *3 stgm, 1 lm, 3 stgm 1 lm midt i 1. musling*, luk rk med 1 stgm i sidste stgm på rk. Gent denne rk i alt 9 gange på begge sider.

Hækl en rk fm i slidserne. Lav en trense nederst i den ene slids til knap, og sy knappen på i den anden side af slidsen. Sy den anden slids til i de nederste 3-4 cm alt efter ”tuden” på din tekande!

Blomst:

Start med farve 1 således: Hækl 4 lm og sæt dem til 1 ring ved at hækle 1 km i første lm.
1.omg: *1 fm om ringen, 3 lm,* gentag fra *-* totalt 3 gange og slut af med 1 km i første fm i beg af omg = 3 lm-buer.
2.omg: Hækl således i hver lm-bue: 1 km, 5 stgm og 1 km = 3 Blade. Vend arb - næste omg hækles fra blomstens bagside.
3.omg: 1 lm, hækl 1 fm rundt om første fm fra 1.omg, 4 lm, hækl 1 fm nederst midt i det første blad fra 2.omg, * derefter 4 lm, hækl 1 fm rundt om næste fm fra 1.omg, derefter 4 lm, hækl 1 fm nederst midt i det næste blad fra 2. omg * gentag *-* til der i alt er 5 lm-buer, slut af med 4 lm og 1 km i den første fm fra omg = 6 lm-buer. Skift til farve 2. Vend arb - næste omg hækles fra blomstens forside.
4.omg: Hækl således i hver lm-bue: 1 km, 6 stgm og 1 km = 6 Blade. Vend arb - næste omg hækles fra blomstens bagside.
5.omg: 1 lm, hækl 1 fm rundt om første fm fra 3.omg, 5 lm, * hækl 1 fm nederst rundt om næste fm fra 3.omg, 5 lm, * gentag *-* til der i alt er 5 lm-buer, slut af med 5 lm og 1 km i den første fm fra omg = 6 lm-buer. Skift til farve 3. Vend arb - næste omg hækles fra blomstens forside.
6.omg: Hækl således i hver lm-bue: 1 km, 6 stgm og 1 km = 6 Blade. Klip og hæft trådene.

Sy blomsten fast i toppen med en knap.

 

God fornøjelse!



hold din the varm hele sommeren;-)

JUNI STRIBET SOLHAT

Stribet Bøllehat

Str: Str nyfødt-baby-2/4 år–

4/6 år-stort barn-dame

 

 

Materialer:

Bomuldsgarn 8/8 (grøn-orange-rød-pink-lyslilla-sort-grå-hvid) et nøgle i hver farve.

Hæklenål nr 4

 

Mønster: Der hækles 1 omg med hver farve i ovennævnte rækkefølge.

–hækl hen over enderne, så du slipper for at hæfte dem senere!

 

4 lm samles til en ring med en km.

1. omg: 3 lm, 12 stgm om ringen. Luk omg m 1 km i 3. lm (dette gælder alle omg). Bryd garnet og skift farve.

2. omg: (ny farve!) 3 lm, 2 stgm i hver m (= 24 m) Bryd garnet og skift farve.

3. omg: (ny farve!) 3 lm,* 1 stgm i første m, 2 stgm i næste m* (= 36 m) Bryd garnet og skift farve.

 

4. omg: (ny farve!) 3 lm,* 1 stgm i første 2 m, 2 stgm i næste m* (= 60 m) Bryd garnet og skift farve.

Fortsæt på denne måde med en m mere mlm hver udt til cirklen måler 10-11-12-14-16-19 cm i diameter, og skift farve for hver omg.

Herefter hækles 6-8-9-10-11-12 cm lige op uden udtagninger.

Skygge: Tag 12 m jævnt ud på de næste omg, (2-2-3-4-4-5 cm eller så bred skyggen ønskes).

Luk af og hæft ender!

 

 

God fornøjelse!

hold hovedet koldt i solen;-) hækl en hat!!!

JULI FUNKTIONEL FESTIVALTASKE

Funktionel festival taske

onesize

 

Materialer:

BIG COTTON

2 nøgler gul

Rester af hvid, grøn, sort og orange

9 røde knapper

Hæklenål nr 4½

 

Strikkefasthed: 16 stgm og 8½ rk = 10 x 10 cm

Tasken måler ca 22 x 14 cm

 

Lav 34 lm. Vend med 2 lm og lav 34 stgm tilbage. Dette er bunden af tasken.

Vend ikke, men hækl langs kant af 1. rk (bunden): 2 lm, 2 stgm i kanten, 34 stgm langs opslagskanten, 2 stgm langs den anden sides kant, 34 stgm langs den anden side. Luk omg med km i 1. stgm på omg.

Næste og alle efterfølgende omg beg her:

2 lm, 1 stgm i hver m omg rundt. Luk omg m km i 1. stgm. Fortsæt lige op til der er hæklet i alt 11 omg.

Klap: hækles frem og tilbage over de bageste 32 m. Vend med 2 lm og lav 5 rk lige op. På de næste 5 rk tages 1 m ind i begge sider på hver rk (22 stgm). Slut af.

Rem: lav 3 lm. Vend med 2 lm og lav 3 stgm i hver rk. Fortsæt til remmen har din livvidde minus 20 cm. Lav en rem magen til.

Øjne:

(grøn)4 lm samles til en ring med en km.

1. omg: 2 lm, 12 stgm om ringen. Luk omg m 1 km i 3. lm (dette gælder alle omg).

2. omg: 2 lm, 2 stgm i hver m (= 24 m)

3. omg: (hvid) 2 lm,* 1 stgm i første m, 2 stgm i næste m* (= 36 m)

4. omg: (sort) 2 lm,* 1 stgm i første 2 m, 2 stgm i næste m* (= 48 m)

Lav et øje magen til.

Næb:

Lav 3 lm. Lav i 1. stgm laves 3 stgm. Vend med 2 lm. Lav 2 stgm i 1. m, 1 stgm i midterste m og 2 stgm i sidste m.

Vend med 2 lm. Lav 2 stgm i 1. m, 1 stgm i hver m til der mangler 1 m, 2 stgm i sidste m. Gent denne rk til der er 5 rk i alt på næbbet. Lav et stykke magen til. Hækl de 2 næbstykker sammen med fm i hele kanten.

Sy øjnene fast på taskens klap. Sy næbbet fast så det går lidt ind over øjnene. Sy knapper i midt i øjnene. Sy en trykknap fast under næbbet og på taskens forstykke. Sy remmene på i taskens sider. Fordel de sidste 7 knapper på den ene rem. (der knappes direkte igennem m på modsatte rem!).

 

God fornøjelse!



Smart taske til festivalerne...den kan både være mavetaske, dametaske og tages over skulderen på skrå:-)

AUGUST TOP HAT

August top-hat!

Str onesize

 

Materialer:

1 haspe KNIT COLLAGE

Strikkepinde nr 15

 

Slå 30 m op på p nr 15 og strik 1. p r (denne er vr-siden). Fortsæt herefter i glat til arb måler 15 cm.

Indt:

1) *1 r, 2 r sm*. Gent p ud (= 20 m)

2+4) vr

3) *2 r sm*. Gent p ud (= 10 m)

5) *2 r sm*. Gent p ud (= 5 m)

Strik 3 p over de sidste 5 m.

Tag 3 m løs af, 2 r sm, træk de løse m over de sm-strikkede en ad gangen.

 

Sy huen sammen midt bag.

 

God fornøjelse!

SEPTEMBER PELSKRAVE

Strikket pelskrave

Materialer:

2 nøgler LUPO, strikkepinde nr 15,

en knap

 

Slå 24 m op på p nr 15 og strik 1 p r.

1 r, *1 r dr op, 2 r*, 1 r dr op, 1 r (= 36 m)

Strik 2 p r.

1 r, *1 r dr op, 3 r*, 1 r dr op, 2 r (= 48 m)

Strik 2 p r.

2 r, *1 r dr op, 4 r*, 1 r dr op, 2 r (= 60 m). Strik 2 p r og luk af.

Hæft ender og sy knappen fast øverst i den ene kant. Den knappes direkte igennem maskerne!

God fornøjelse!

 

Idé & design CHYTRÆUS

Strik en sjov og trendy pelskrave...god mod dyr!!!

Overskrift 1

Hippiehue

barn voksen

 

Materialer:

1 nøgle RAGGI med striber

hæklenål nr 5½ til børn

hæklenål nr 6 til voksne

 

Huen hækles fra toppen!

 

1) 4 lm sames til en ring med en km.

2 lm, lav 12 stgm om ringen, luk omg med 1 km i 1. stgm.

2) 2 lm, 2 stgm i hver m omg rundt. Luk omg med en km i 1. stgm.

3) 3 lm, 1 stgm, 1 lm, 2 stgm, 1 lm i 1. m, *2 stgm, 1 lm, 2 stgm, 1 lm i 3. m fra nålen*. Gent omg rundt og luk omg med 1 km i 3. lm (= 8 muslinger). Lav km hen til næste lm, hvor næste omg beg.

4) Lav 3 lm, 2 stgm, 1 lm om denne lm, herefter laves *3 stgm, 1 lm* om hver lm omg rundt (= 16 blokke). Luk omg med 1 km i 3. lm, lav km hen til næste lm hvor den næste omg beg.

Fortsæt med denne 4. omg til der er lavet 9-10 omg, eller til huen har den ønskede størrelse!

 

God fornøjelse!

...hækl en hot hippie-hue;-)

november-halstørklæde

 

November-halstørklæde

one size

 

Materialer:

6 nøgler ORGANIC WOOL+NETTLES

 i forskelige farver
strikkepinde nr 6 


Slå 36 m op på p nr 6 og strik ret. Der strikkes et helt nøgle op i hver farve i denne rækkefølge: blå, grøn, lysegrå, gul, hvid og rosa. Luk af uden at stramme!

God fornøjelse!



m = masker
r = ret

vr = vrang

p = pind

omg = omgang

dr = drejet

sm = sammen

sl o = slå om pinden

oti = overtrukket indtagning:

(1 m løs af, 1 r, træk den løse m over)

kantm-r = kantmasker strikkes ret

km = kædemaske

stgm = stangmaske

fm = fastmaske

rk = række

arb = arbejdet

* * = gentag mellem stjernerne

Nældegarnet er blødt og rart at have om halsen... ...til manden....

...til sønnen....

....eller til hunden:-)

december-pandebånd

December perlepandebånd

materialer:

1 nøgle EASY (eller anden tyk uld)

jumperpinde nr 8

 

Slå 11 m op og strik perlestrik:

*1 r, 1 vr*. Gent **, og strik på næste p ret over vr og vr over r.

Strik lige op til arb måler 45 cm. Luk af og sy sammen til en ring. Slå 4 m op og strik 8 cm glat.

Luk af og sy stroppen om pandebåndet hvor det er syet sammen, så syningen bliver skjult.

 

God fornøjelse!

 

Idé & design CHYTRÆUS

Strik et lynhurtigt og dejlig varmt pandebånd....