2012 OPSKRIFTER

DECEMBER JULEPYNT

DECEMBER HÆKLET JULEPYNT

Materialer:

Tykt guld&glimmergarn

& hæklenål der passer til (her er brugt 4½)

Ca 40 cm pænt bånd

 

Saml 4 lm til en ring med en km i 1. m.

1) 3 lm, 10 stgm om ringen. Luk omg med km i 3. lm (dette gælder alle omg).

2) 3 lm, 2 stgm i hver m omg rundt (= 20 m).

3) 3 lm, *1 stgm, 2 stgm i næste m* gent omg rundt (= 30 m)

4+5) 3 lm, 1 stgm i hver m omg rundt.

6) 3 lm, *1 stgm, 2 stgm sm* gent omg rundt (= 20 m)

4) 2 stgm sm omg rundt (= 10 m).

Bryd garnet og ri enden gennem alle 10 m.

Fyld kuglen ud med fibervat og sy kuglen til.

Sæt et flot bånd i og hæng kuglen på juletræet:-)

 

God fornøjelse!

NOVEMBER SUTSKO (farmor-style!)

NOVEMBER SUTSKO

November sutsko

(Farmor-style <3)

Str. (ca.!) 34-35 / 36-37 / 38-39

 

Materialer:

100 gr. FUNKY FILZ eller NATURULD

Hæklenål nr 6

2 store knapper.

 

Hæklefasthed: 12 stgm = 10 cm.

 

4 lm samles til en ring med en km med hæklenål nr 6.

1. omg: 2 lm, 9/10/11 stgm om ringen. Omg lukkes med en km i 1. stgm.

2. omg: 2 lm (beg hver omg med 2 lm), 2 stgm i hver stgm omg rundt. (= 18/20/22 m). Omg lukkes med en km i 1. stgm (hver omg lukkes således).

3.-6. omg: 2 lm, 1 stgm i hver m.

7. omg: Lav 1 km i 1. m på omg, 2 lm, herefter 1 stgm i hver af de næste 16/18/20 stgm. Vend med 2 lm hver gang.

8.-14./8.-15./8.-16. omg:

2 lm, 1 stgm i hver stgm.

Hæl:

4/5/6 fm, 2 fm sm 4 gange, 4/5/6 fm. Vend m 1 fm.

2/3/4 fm, 2 fm sm 4 gange, 2/3/4 fm.

 

Sy skoen sammen med madrassting i hælen.

Hækl en omg fm i kanten med en kontrastfarve.

Sy et par flotte knapper på til pynt.

 

God fornøjelse!

OKTOBER MÅTTE

OKTOBER MÅTTE

Bademåtte

Str ca 57 cm i dia

 

Materialer:

RIBBON XL i 3 farver

(2 ruller hvis den skal være ensfarvet)

Hæklenål nr 10

 

Modellens diameter: ca 57 cm

Strikke/hæklefasthed: 7 stgm = 10 cm

Passer strikkefastheden ikke skiftes der til finere eller grovere pinde/nåle

 

Skift garn ved at sætte den nye farve til og hækl videre. Bind en sløjfe på bagsiden til der skal hæftes ender!

Hvis intet andet nævnes hækles der 1 m i hver m!

 

1) (hvid) Lav 3 lm, 12 stgm i 1. lm. Luk omg med km i 1. stgm.

2) 3 lm, 2 stgm i hver m omg rundt. Luk omg med km i 3. lm (gælder alle omg herefter)

3) 5 lm, *1 stgm, 1 lm i hver m omg rundt* Gent i alt 23 gange).

4) (sort) 3 lm, 1 stgm om 1. lm, herefter 2 stgm om hver lm omg rundt.

5) (gul) 3 lm (gælder for 1. stgm), 2 stgm, 2 stgm i sidste m, 2 lm, spring 2 m over *3 stgm, 2 stgm i sidste m, 2 lm, spring 2 m over*.

6) (gul) 3 lm (gælder for 1. stgm), 3 stgm, 2 stgm i sidste m, 2 lm, spring 2 m over, *4 stgm, 2 stgm i sidste m, 2 lm, spring 2 m over*.

7) (gul) 3 lm (gælder for 1. stgm), 4 stgm, 2 stgm i sidste m, 2 lm, spring 2 m over, *5 stgm, 2 stgm i sidste m, 2 lm, spring 2 m over*.

8) (hvid) 3 lm (gælder for 1. stgm), 5 stgm, 2 stgm i sidste m, 2 lm, spring 2 m over, *6 stgm, 2 stgm i sidste m, 2 lm, spring 2 m over*.

9) (hvid) 3 lm (gælder for 1. stgm), 6 stgm, 2 stgm i sidste m, 2 lm, spring 2 m over,*3 stgm, 7 stgm i sidste m, 2 lm, spring 2 m over*.

10) (sort) lav 1 fm i hver stgm, og 1 fm, 2 stgm, 1 fm om hver lm-bue omg rundt.

Hæftning af ender: Lav en knude og træk til så masken der er skiftet i ligger pænt! Brug en meget stor nål (bodkin) eller en mindre hæklenål til at hæfte enderne med.

 

God fornøjelse!

SEPTEMBER PONCHO

SEPTEMBER PONCHO

Str onesize

 

Materialer:

3 nøgler PERNOI

(alt: NATURULD/FUNKY/BALDER/2 tråde ANNABEL)

HÆKLENÅL NR 8+10

 

Modellens længde målt midtfor: ca 40 cm

Strikke/hæklefasthed: 8 stgm = 10 cm (nål 8)

Passer strikkefastheden ikke skiftes der til finere eller grovere pinde/nåle

 

Krave:

Slå 56 lm op med hæklenål nr 8 og saml dem til en ring med en km i 1. m.

3 lm, herefter 1 stgm i hver m. Luk omg med km i 1. stgm. Lav i alt 8 omg (eller ønsket højde) og slut af.

Poncho:

Skift til nål 10 og start i omgs beg i opslagskanten:

1) 3 lm, 2 stgm, 1 lm, 3 stgm i 1. m, *1 lm, 3 stgm i 4. m fra nålen* (gent i alt 6 gange), 1 lm, 3 stgm, 1 lm, 3 stgm i 4. m fra nålen (dette er midt for), *1 lm, 3 stgm i 4. m fra nålen* (gent i alt 6 gange). Luk omg med km i 3. lm, lav 1 km i de næste 2 stgm (= midt bag, her begynder næste omg).

2) 3 lm, 2 stgm, 1 lm, 3 stgm om lm på forrige omg, *1 lm, 3 stgm om næste lm* (gent i alt 7 gange), 1 lm, 3 stgm, 1 lm, 3 stgm om næste lm (midt for), gent * * og luk omg.

Gent denne omg, hvor der for hver omg bliver en ”blok” mere på begge sider.

Lav i alt 10 omg.

Slut af og hæft ender!

 

God fornøjelse!

Lækker blød poncho...skøn til en kold efterårsaften:-)

AUGUST-HALSPYNT

AUGUST HALSPYNT

materialer:

4 farver TUSSAH SILK

hæklenål nr 4

 

cirkel: saml 3 lm til en ring med 1 km i 1. m.

3 lm, 15 stgm om ringen. Luk omg med km i 1. stgm.

 

blomst:

saml 3 lm til en ring med 1 km i 1. m.

1 lm, 9 fm om ringen.

*1 fm, 1 stgm, 3 d-stgm, 1 stgm, 1 fm i første m, 1 km i næste m.

 

hjerte:

saml 3 lm til en ring med en km i 1. m.

Lav om ringen: 3 lm, 3 d-stgm, 3 stgm, 1 lm, 1 d-stgm, 3 stgm, 3 d-stgm, 3 lm, 1 km om ringen.

 

1. stribe (pink).

Lav en ring, herefter laves 25 lm. Lav nu fm-opslag således: Lav 2 lm, gå tilbage i 1. lm og lav en fm i denne, *gå herefter ned i den venstre af løkkerne under nålen, lav en fm i denne*. Fortsæt med dette til der er lavet ca 250 opslags-fm (ca 1,5 m).

slut af med 25 lm og lav herefter en ring som i beg.

 

2. stribe (grå):

Lav en ring og herefter 30 lm. Sæt garnet til i 1. opslags-fm og lav nu 1 stgm i hver af disse. Lav 30 lm og slut af med en ring.

 

3. stribe (sort):

Lav en blomst og herefter 40 lm. Sæt garnet til i tørklædets pink stribe og lav en fm i hver m henad tørklædet. Lav 40 lm og slut af med en blomst.

 

4. stribe (pudder):

Lav en cirkel og herefter 25 lm. Sæt garnet til i den 1. m i den sorte stribe. *6 stgm i 2. m fra nålen, 1 km i 3. m fra nålen*. Gentag henad tørklædet. Lav 25 lm og slut af med en ring.

 

5. stribe (pudder):

Lav et hjerte og herefter 20 lm. Sæt garnet til i den 1. m i den grå stribe. Lav fm hele rk hen. Lav 20 lm og slut af med et hjerte.

 

Hæft ender og sæt dit nye tørklæde på en fiks måde;-)

JULI HÆKLE-CHOKOLADER

JULI CHOKOLADER

 
My momma always said, "Life is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." Citat: Forrest Gump

Fyldte chokolader

Materialer:

Mellemtykt uldgarn i forskellige ”chokoladefarver”

hæklenåle 3 & 3½

Små knapper/silkeroser/perler

 

Der skal hækles lidt fast, så bliver resultatet bedst!

Fyld: Rul lidt garn om fingeren og put det ind. De skal ikke være hårde.

 

”Nougat-top”

Lav 3 lm. I 1. lm laves 8 stgm. Luk omg m km i 1. stgm.

Lav 3 lm, (beg i samme m som km), *1 stgm i 1. m, 2 stgm i næste m*. Gent omg rundt (= 12 stgm)

Bryd garnet og lav en bund:

Lav 3 lm. I 1. lm laves 12 stgm. Luk omg med km i 1. stgm. Hækl nu bund og top sammen i kanten gennem begge lag med 2 fm i hver m omg rundt. Fyld toppen ud undervejs.

Hæft ende og sy pynt på toppen.

 

Rund chokolade:

Lav 3 lm. I 1. lm laves 12 stgm. Luk omg med km i 1. stgm.

Hækl kun i bageste lænke på næste omg. 3 lm, 1 stgm i hver m. Luk omg med km i 1. stgm.

Tag ind på næste omg: 3 lm, 2 stgm sm omg rundt. Bryd garnet. Fyld og hæft ende. Sy pynt i toppen.

Denne chokolade kan vendes begge veje!

 

Chokolade hjerte:

3 lm, 3 stgm i 1. lm.

Vend med 2 lm, 2 stgm i 1. m, 1 stgm i næste, 2 stgm i sidste m. Vend.

4 stgm i 2. stgm, 1 km i næste m, 4 stgm i næste m, luk m km i sidste m.

Hæft ender og sy pynt på.

 

Den ”flade lade”:

Lav 6 lm.

Vend med 2 lm og lav 6 h-stgm tilbage. Gent til firkanten er kvadratisk.

Hæft ender og sy evt pynt på.

 

Flad rund chokolade:

Lav 3 lm. I 1. lm laves 12 stgm. Luk omg med km i 1. stgm. Bryd garnet og lav en runde magen til. Hækl de 2 stykker sammen i kanten med 2 fm i hver m omg rundt. Hæft ender og sy pynt på.

 

God fornøjelse!

....smelter ikke i varmen;-)

JUNI BØRNETÆPPE

JUNI BØRNETÆPPE

 

Regnbuetæppe

 

Materialer:

5-8 nøgler (alt efter størrelse) ALOE VERA STRØMPEGARN (med regnbueeffekt)

3-5 nøgler (alt efter størrelse) gråt strømpegarn til kanter

Hæklenål nr 4

 

På dette børnetæppe der måler ca 1 x 1 m er der brugt 5 nøgler regnbuefarvet og 3 nøgler strømpegarn!

 

En firkant med 6 omg måler 11 x 11 cm.

 

5 lm samles til en ring med en km.

1) 3 lm, 15 stgm i ringen. Luk med en km i 3. lm.

2) 5 lm,*1 stgm i næste m, 2 lm* (gent i alt 15 gange). Luk omg med km i 3. lm.

3) 1 km i første lm-bue, 3 lm, 2 stgm om denne lm-bue, 1 lm, *3 stgm om næste lm-bue, 1 lm,* (gent om hver bue omg rundt). Luk med km i 3. lm. Lav km i de næste 2 stgm.

4) 1 km om 1. lm-bue, *3 lm, 1 fm om næste lm-bue (i alt 3 gange), 6 lm, 1 fm om næste lm-bue*. Gent omg rundt.

5) 1 km i første lm-bue, 3 lm, 2 stgm i samme bue, 3 stgm i hver af de 2 næste 3-lm-buer, *5 stgm, 2 lm, 5 stgm i 6-lm-buen, 3 stgm i hver af de næste 3 lm-buer* gent fra * til * 2 gange mere og slut med 5 stgm, 2 lm, 5 stgm i sidste 6-lm-bue. Luk omg med km i 3. lm.

6) 3 lm, 1 stgm i hver stgm til hjørnet, *1 stgm, 2 lm, 1 stgm om lm-buen, 1 stgm i hver m til næste hjørne.* Gent 2 gange mere og afslut med 1 stgm, 2 lm, 1 stgm om lm-bue, herefter 1 stgm i hver m omg ud. luk med km i 3. lm. Bryd garnet og hæft ender.

7) (på 1. firkant) Sæt det grå garn til i et hjørne: 3 lm, 2 stgm, 1 lm, 3 stgm, 1 lm om hjørne-lm, *3 stgm, 1 lm i 4. stgm fra nålen (i alt 6 gange), 3 stgm, 1 lm, 3 stgm , 1 lm om hjørne-lm*. Gent i alt 3 gange, 3 stgm, 1 lm i 4. stgm fra nålen (i alt 6 gange), luk omg med km i 3. lm.

På næste firkant hækles kun over den første side og der stoppes efter 3 stgm i næste hjørne. Lav 3 stgm, 1 km om 1. firkants hjørne-lm, 3 stgm i 4. m, 1 km om første firkants næste lm. Fortsæt på denne måde hen ad siden til næste hjørne. Sæt firkanterne sammen på denne måde i første række.

Næste række laves ligesådan, men efter første firkant skal de nu hæftes på 2 af siderne. Fortsæt til tæppet har den ønskede størrelse!
Der kan hækles en omg eller 2 med stgm omkring tæppet tilsidst!

God fornøjelse!

MAJ PUDE

MAJ PUDE

Str 40X40 cm

 

Materialer:

KAUNI garn i forskellige farver

Rundpind nr 7 (60 eller 80 cm)

 

Strikkes med 2 tråde

 

Slå 8 m op og strik 1 p r.

Strik 2 r i hver m (= 16 m) og strik 1 p r.

Strik *2 r i 1. m, 2 r, 2 r i næste m* (gent p ud). Strik 1 p r.

*2 r i 1. m, 4 r, 2 r i næste m* (gent p ud). Strik 1 p r.

*2 r i 1. m, 6 r, 2 r i næste m* (gent p ud). Strik 1 p r.

Gent disse 2 p hvor der bliver 2 m mere mellem udtagningerne for hver gang.

Stykket måles fra midten og vinkelret ud til en af siderne. Fortsæt til siden måler 19 cm, således at puden bliver 38x38 cm. (passer til 40x40 cm pude)

Luk af fra vr-siden uden at stramme.

Sy slidsen sammen med madrassting.

Strik et stykke mere og hækl disse sammen, dog lades ca 1/3 af den nederste side være åben. Hækl 2 lm snore på ca 25 cm til bindebånd. Sy dem fast midt i hver sin side af åbningen.

 

God fornøjelse!

Strik en fin pude....eller mange;-)

APRIL GULVTÆPPE

april gulvtæppe

 

Materialer:

Garn: NATURULD, SAMO, COSMO, 2 tråde VITAL, GULDGARN, 2 tråde MERINO 150. (ca 1100 gr i alt)

Hæklenål nr 7

 

4 lm samles til en ring med en km.

1. omg: 2 lm, 12 stgm om ringen. Luk omg m 1 km i 3. lm (dette gælder alle omg).

2. omg: (ny farve!) 2 lm, 2 stgm i hver m (= 24 m)

3. omg: (ny farve!) 2 lm,* 1 stgm i første m, 2 stgm i næste m* (= 36 m)

4. omg: (ny farve!) 2 lm,* 1 stgm i første 2 m, 2 stgm i næste m* (= 48 m)

5. omg: (ny farve!) 2 lm,* 1 stgm i første 3 m, 2 stgm i næste m* (= 60 m).

Fortsæt på denne måde med at lave udt med 1 m mere imellem for hver omg. Hvis du ikke vil have at tæppet bliver kantet kan du forskyde udt, så de ikke ligger lige over hinanden. Fortsæt til tæppet måler 100 cm i diameter (eller det har den størrelse du har lyst til!).

 

God fornøjelse!

Hækl et fedt gulvtæppe (havenissen er optional;-))

MARTS takketørklæde

Takke-tørklæde

Str onesize

 

Materialer:

5 nøgler EASY

jumperpinde nr 10

 

Modellens længde: ca 200 cm.

 

Slå 8 m op på p. Strik 1 p r.

1. p: 4 r, sl o, 2 r sm, (sæt mark) r p ud.

2.p: Strik r til mark, 1 r, sl o, 5 r.

3. p: 5 r, sl o, 2 r sm, r p ud.

4. p: strik r til mark, 1 r, sl o, 6 r.

5. p: 6 r, sl o, 2 r sm, r p ud

6. p: strik r til mark, 1 r, sl o, 7 r.

7. p: 7 r, sl o, 2 r sm, r p ud.

8. p: strik r til mark, 1 r, sl o, 8 r

9. p: 8 r, sl o, 2 r sm, r p ud.

10.p: strik r til mark, 1 r, sl o, 9 r.

11. p: luk de første 5 m af, 3 r, sl o, 2 r sm, flyt mark, 1 r dr op, r p ud.

gent p 2-11.

Strik til tørklædet måler ca 100 cm. Herefter ændres p 11 til:

11. p: luk de første 5 m af, 3 r, sl o, 2 r sm, flyt mark, 2 r sm, r p ud.

Fortsæt til der igen er 3 m ved siden af borten. Strik sidste tak færdig, og strik de sidste 3 m sm.

Herefter strikkes sidste spids således:

1) 2 r sm, sl o, 5 r. vend.

2) 5 r, sl o, 2 r sm. vend.

3) 1 r, sl o, 6 r. vend.

4) 6 r, sl o, 2 r sm. vend.

5) 1 r, sl o, 7 r. vend.

6) 7 r, sl o, 2 r sm. vend.

7) 1 r, sl o, 8 r. vend.

8) 8 r, sl o, 2 r sm. vend.

9) 1 r, sl o, 9 r. vend.

10) luk alle m af.

Hæft ender.

 

God fornøjelse!

TIK_TAK;-) Strik et takke-tørklæde;-)

FEBRUAR MØNSTERHUE

 

Mønsterhue

Str ONESIZE 

Materialer:

1 nøgle grå og 1 nøgle hvid FIRENZE

Rundpind nr 7 (40 cm)

1 pelspompon

 

Strikke/hæklefasthed: 12 m = 10 cm

Passer strikke/hæklefastheden ikke skiftes der til finere eller grovere pinde/nåle

 

Slå 52-56 m op med grå på rundpind nr 7.

Strik 12 omg rib (2 r, 2 vr).

Skift til glat og strik 6 omg, hvor der på 1. omg tages jævnt ud til 54-60 m.

Herefter strikkes mønster efter diagrammet.

 

 

x

 

 

x

 

x

x

X

 

 

X

x

 

x

x

 

x

 

 

 

x

X

 

 

x

 

 

x

 

X

x

x

 

 

 

 

x

 

 

X

 

x

x

X

 

 

 

 

x

 

 

x

x

 

 

 

x

x

x

x

 

x

x

 

 

X

x

x

 

 

 

 

X

 

 

x

Efter diagrammet strikkes 2 omg grå, herefter tages ind:

*8 r, 2 r sm* Gent omg rundt.

Tag ind på hver omg med 1 m mindre imellem indt for hver omg. Fortsæt til der er 20 m tilbage.

Bryd garnet og træk enden gennem de rest m.

Hæft ender og sy pompon’en fast i toppen.

 

God fornøjelse!

Strik en fin og blød hue...med kaninhale;-)

JANUAR BLOMSTERBORDSKÅNER

 

BLOMSTERBORDSKÅNER

Materialer:

ZPAGETTI

Hæklenål nr 12

 

4 lm samles til en ring med en km.

1. omg: 3 lm, 12 stgm om ringen. Luk omg m 1 km i 3. lm (dette gælder alle omg).

2. omg: 3 lm, 2 stgm i hver m (= 24 m)

3. omg:*4 lm, 1 fm i 3. stgm fra nålen* (= 8 buer)

4. omg: Lav om hver lm-bue *1 fm, 1 h-stgm, 3 stgm, 1 h-stgm, 1 fm*.

Slut af og hæft ender.

 

God fornøjelse!

 

Idé & design CHYTRÆUS



m = masker
r = ret
vr = vrang

p = pind

omg = omgang

dr = drejet

sm = sammen

sl o = slå om pinden

oti = overtrukket indtagning:

(1 m løs af, 1 r, træk den løse m over)

kantm-r = kantmasker strikkes ret

km = kædemaske

stgm = stangmaske

fm = fastmaske

rk = række

arb = arbejdet

* * = gentag mellem stjernerne

bordskåneren er lavet af Zpagetti...fremstillet af overskudsstof fra tøjindustrien...en sjov måde at være bæredygtig på;-)