MÅNEDENS OPSKRIFT 2013

November hundetrøje

November hundetrøje

Str lille lagotto – stor lagotto – lille labrador/labradoodle – stor labrador/labradoodle

 

Materialer:

250-250-300-300 gr Stribet strømpegarn 3 tråde eller ragsokgarn

eller: COSMO/RAGGI/2 tråde VITAL

rundpind nr 6 (60 cm)

strømpepinde nr 6

 

Strikkefasthed: ca 14 m = 10 cm

Passer strikkefastheden ikke skiftes der til grovere eller finere pinde!

modellens overvidde: ca. 44-48-56-62 cm

modellens længde: ca 42-45-50-55 cm

 

slå 20-22-22-26 m op på rundpinden og strik 1. p r. (der strikkes frem&tilbage på rundpinden).

Strik 6 p r, hvor der strikkes 2 m i første og sidste m på hver p. Skift til glat med 4 kantm-r i begge sider OG fortsæt med udt til der er 62-68-72-78 m. Slå 0-0-6-10 m op i forlængelse af sidste p.

Nu strikkes glat rundt over alle 62-68-78-88 m til arb måler 18-20-22-24 cm (eller ønsket længde!) fra de opslagne m. Omgs beg er under maven.

Ben(!)gab:

Strik 4 r, luk 6 m løst af, strik til der mangler 10 m på omg, luk 6 m løst af, strik omg færdig.

Strik nu 5-6-6-7 cm frem og tilbage i glat over de midterste 8 m. Strik 4-5-6-6 cm over de rest 42-48-58-68 m.

Strik nu rundt igen og slå 6 m op over de aflukkede m i begge sider, så der igen er 62-68-78-88 m.

Strik 2-2-4-4 omg glat.

Forkortede rækker:

Strik 14-15-16-17 r, vend, sl o, 28-30-32-34 vr, vend, sl o, 14-15-16-17 r, herefter 1 omg r hvor 1. omsl strikkes sammen med den efterfølgende m og andet omsl strikkes sammen med m før.

Strik 12-13-14-15 r, vend, sl o, 24-26-28-30 vr, vend, sl o, 12-13-14-15 r, herefter 1 omg r hvor 1. omsl strikkes sammen med den efterfølgende m og andet omsl strikkes sammen med m før.

Strik nu forkortede rækker på denne måde i alt 5-6-7-7 gange med 2 m mindre for hver gang (= 4-5-2-3 r, vend…)

Strik nu 3-4-6-8 omg over alle 62-68-78-88 m.

Tag jævnt ind til 44-48-56-60 m på næste omg.

Herefter 8 omg rib (2 r, 2 vr) og luk af uden at stramme.

Ben:

Tag 28-28-30-32 m op i ”benene” med strømpepindene. Strik 6-6-8-10 omg glat. Skift til rib (2 r, 2 vr) og strik 4 omg. Luk af uden at stramme. Strik det andet ben magen til.

 

God fornøjelse!

 

 

 m = masker / r = ret / vr = vrang

p = pind / omg = omgang / dr = drejet

1 r dr op = 1 ret drejet op (tag lænken mellem m op på p og strik den drejet)

sm = sammen / sl o = slå om pinden

oti = overtrukket indtagning (1 m løs af, 1 r, træk den løse m over)

kantm-r = kantmasker strikkes ret

lm = luftmaske / km = kædemaske

stgm = stangmaske/ h-stgm = halv stangmaske /

d-stgm = dobbelt stangmaske

fm = fastmaske / rk = række / arb = arbejdet

* * = gentag mellem stjernerne

OKTOBERgymnasiesweater

OKTOBERgymnasiesweater

Str onesize

….dette er en rekonstruktion af min yndlingssweater fra gymnasietiden i de glade 80’ere (dengang var den bare sort!!!)

 

Materialer:

750 gr ”stribet” strømpegarn

Rundpinde nr 7 (80 og 40 cm)

 

Strikkefasthed: 13 m = 10 cm

Passer strikkefastheden ikke skiftes der til grovere eller finere pinde!

modellens overvidde: ca. 120 cm

modellens længde: ca 75 cm

 

Der strikkes med TRE tråde strømpegarn i forskellige striber!

Du kan ikke selv bestemme eller styre mønstret på denne måde, men du kan holde dig til garner i nogenlunde samme farver, hvis du ikke ønsker en spraglet trøje. Selvom de tre strømpegarner ikke matcher, så kan det godt blive et smukt mønster når de strikkes sammen!

 

slå 168 m op på rundpind nr 7 (80 cm) og strik 16 cm rib (2 r, 2 vr). Skift til glat og strik lige op til arb måler 50 cm (eller ønsket længde). Markér omgs beg og modsatte side.

Luk af til ærmegab således: Luk 3 m af. Strik til mark (i modsatte side), vend. Luk 3 m af og strik tilbage i vr.

Nu strikkes bagstykket færdigt (frem og tilbage på p!). På alle r-p tages ind til raglan således: 1 r, 2 r dr sm, strik r til der mangler 3 m, 2 r sm, 1 r. På alle vr-p strikkes første og sidste m r. Fortsæt med raglanindt til der er 32 m tilbage. Luk af uden at stramme. På forstykket strikkes der raglan som på bagstykket til der er 38 m tilbage. Strik forkortede rk således:

1 r, 2 r dr sm, 6 r, vend, sl o og strik vr tilbage. 

1 r, 2 r dr sm, 3 r, vend, sl o og strik vr tilbage. 

Strik nu en p r, hvor omslagene strikkes sm med efterfølgende m (husk indt på denne p!).

1 r, 8 vr, vend, sl o og strik 6 r, 2 r sm, 1 r tilbage.

1 r, 5 vr, vend, sl o og strik 3 r, 2 r sm, 1 r tilbage.

Strik 1 p vr over alle m hvor omsl strikkes sm med m før OG luk af undervejs!

Ærmer:

Slå 44 m op på den korte rundpind nr 7 og strik rib som på trøjen. Markér omgs beg. Skift til glat, hvor der på første omg tages jævnt ind til 38 m og strik 5 cm lige op. Tag herefter ud på hver 4. omg således: 1 r, 1 r dr op, strik r til der mangler 1 m, 1 r dr op. Gent udt til der er 62 m. Strik nu lige op til ærmet måler 5o cm. Nu strikkes frem og tilbage mens der tages ind til raglan som på bagstykket. Stop når der er 10 m tilbage og luk af.

Montering:

Sy raglansømmene med madrassting inden for kantm. Sy hullet under ærmet med maskesting. Tag 76 m op i halskanten og strik rib som på trøjen MEN på første omg tages 4 m jævnt ind 72 m. Strik lige op til ribben måler 18 cm og luk løst af.

Pres trøjen under et fugtigt stykke.

 

God fornøjelse!

SEPTEMBER BLADHUE

Bladhue

Str onesize dame

 

Materialer:

2 nøgler BOTTICELLI

(alternativt NATURULD)

jumperpinde nr 9

 

Strikkefasthed: 1 mønster (12 m) = 13 cm

Passer strikke/hæklefastheden ikke skiftes der til finere eller grovere pinde/nåle

 

2 r dr sm: Tag 2 m løs af på en ad gange, stik venstre p ind i m og strik nu begge m sammen.

3 r sm: Tag 2 m løs af på en gang, strik næste m og træk de løse over.

 

Slå 48 m op på jumperpinde nr 9 og strik rib: 1 kantm-r, *2 vr, 2 r,* 2 vr, 1 kantm-r. (1. p er vr-siden). Strik 6 p lige op som m viser. Strik 1 p vr, hvor der tages 13 m ud jævnt fordelt til 61 m.

Herefter strikkes mønster:

Alle lige p strikkes vr.

1) 1 r, *sl o, 2 r dr sm, 7 r, 2 r sm, sl o, 1 r*.

3) 1 r, *sl o, 1 r, 2 r dr sm, 5 r, 2 r sm, 1 r, sl o, 1 r*

5) 1 r, * sl o, 2 r, 2 r dr sm, 3 r, 2 r sm, 2 r, sl o, 1 r*

7) 1 r, * sl o, 3 r, 2 r dr sm, 1 r, 2 r sm, 3 r, sl o, 1 r*

9) 1 r, * sl o, 4 r, 3 r sm, 4 r, sl o, 1 r

11) 1 r, *3 r, 2 r sm, sl o, 1 r, sl o, 2 r dr sm, 4 r*

13) 1 r, *2 r, 2 r sm, 1 r, sl o, 1 r sl o, 1 r, 2 r dr sm, 3 r*

15) 1 r, *1 r, 2 r sm, 2 r, sl o,1 r,sl o,2 r, 2 r dr sm,2 r*

17) 1 r *2 r sm, 3 r, sl o, 1 r, sl o, 3 r, 2 r dr sm, 1 r*

 

19) 2 r sm, * 4 r, sl o, 1 r, sl o, 4 r, 3 r dr sm*, 4 r, sl o, 4 r, 2 r dr sm.

21) 1 r, *2 r sm, 7 r, 2 r dr sm, 1 r* (= 51 m)

23) 1 r, *2 r sm, 5 r, 2 r dr sm, 1 r* (= 41 m)

25) 1 r, *2 r sm, 3 r, 2 r dr sm, 1 r* (= 31 m)

27) 1 r, *2 r sm, 1 r, 2 r dr sm, 1 r* (= 21 m)

29) 1 r,*3 r sm*, 1 r (= 11 m).

Bryd garnet og træk enden igennem de rest m.

Sy huen sammen midt bag med så lidt sømrum som muligt.

 

God fornøjelse!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 m = masker / r = ret / vr = vrang

p = pind / omg = omgang / dr = drejet

1 r dr op = 1 ret drejet op (tag lænken mellem m op på p og strik den bagfra)

sm = sammen / sl o = slå om pinden

oti = overtrukket indtagning (1 m løs af, 1 r, træk den løse m over)

kantm-r = kantmasker strikkes ret

lm = luftmaske / km = kædemaske

stgm = stangmaske / d-stgm = dobbelt stangmaske

fm = fastmaske / rk = række / arb = arbejdet

* * = gentag mellem stjernerne

AUGUST PONCHO

AUGUST PONCHO

Str barn - voksen

 

Materialer:

4 nøgler tyk LINATE mohair rød, orange, grøn og camel

Rundpind nr 10 (60 cm)

 

Strikkefasthed: 8 m = 10x10 cm

Passer strikkefastheden ikke skiftes der til grovere eller finere pinde!

modellens længde: ca. 55-63 cm

 

Ponchoen strikkes oppefra.

 

Slå 52-60 m op på rundpind nr 10 med rød. Markér omgs beg og modsatte side.

1. omg: *1 r, sl o, strik r til 1 m før mark, sl o, 1 r* gent på den anden side af mark.

2. omg: Strik r og alle omsl strikkes drejet.

Lav i alt 8 striber med 6-8 omg i hver: rød, orange, grøn, camel.

På sidste stribe strikkes rib (1 r, 1 vr). Husk stadig at tage ud. Luk løst af.

Tag 52-60 m op i halskanten med camel og strik 18 cm rib (1 r, 1 vr). Luk løst af og hæft ender.

 

God fornøjelse!

 

 

 m = masker / r = ret / vr = vrang

p = pind / omg = omgang / dr = drejet

1 r dr op = 1 ret drejet op (tag lænken mellem m op på p og strik den drejet)

sm = sammen / sl o = slå om pinden

oti = overtrukket indtagning (1 m løs af, 1 r, træk den løse m over)

kantm-r = kantmasker strikkes ret

lm = luftmaske / km = kædemaske

stgm = stangmaske/ h-stgm = halv stangmaske /

d-stgm = dobbelt stangmaske

fm = fastmaske / rk = række / arb = arbejdet

* * = gentag mellem stjernerne

JULI påfuglesokker med "tå-hæl"

JULI påfuglesokker

Med ”hæl-tå”

 

Str 35-36 / 37-38 / 39-40

 

Materialer:

200 gr 6-trådet strømpegarn

Strømpepinde nr 3½ og 4

 

Strikkefasthed: 24 m glat p 3½ = 10 cm

 

Slå 54 m op på strømpepinde nr 4, fordelt med 18 m på 3 pinde.

Strik 1 omg vr, 1 omg r, 1 omg vr, 1 omg r. herefter begyndes på mønster.

(antallet af m på hver p passer til antallet af m i mønster!)

1: 2 r dr sm (3 gange), 1 r + sl o (6 gange), 2 r sm (3 gange). Gent dette mønster på de 2 andre p.

2: vr

3-7: r

Gent disse 7 omg i alt 13 gange.

På 13. mønster stoppes efter 3. omg.

Tag jævnt ind til 48-48-52 m og fordel samtidig m på 4 p med 12-12-13 m på hver. Skift til p 3½ og strik 10 omg rib (2 r, 2 vr). Omgs beg er midt bag.

Skift til glat og strik 1-1½-2 cm glat. Stop efter 3. p på omg. Strik nu med garn i en kontrastfarve hen over p 4 + p 1. Herefter strikkes videre med garnet fra p 4. Strik lige op i glat til arb måler 14-15-16 cm fra kontrastfarven.

Strømpetå: Tag på hver 2. omg ind således:

1. p: r til der mangler 3 m, 2 r dr sm, 1 r.

2. p: 1 r, 2 r sm, r p ud

3. p: som 1. p

4. p: som 2. p

Gent til der er 7-7-8 m på hver p. Herefter tages ind på hver omg til der er 2 m tilbage på hver p.

Bryd garnet og træk enden gennem de rest m.

Hæl:

Træk kontrasttråden ud og fordel m (47-47-51 m) på 4 strømpepinde således: begynd yderst til højre, sæt 12-12-13 m på p (=4. p), 12-12-13 m på næste p (= 1. p), 11-11-12 m i øverste kant fra venstre (= 2. p), de sidste 12-12-13 m (= 3. p).

Sæt garnet til i siden før 4. p og strik til omgs beg (midt bag).

Strik nu 4-6-8 omg glat, hvor der p første omg tages 1 m op før 2. p (= 48-48-52 m).

Strik nu en tå på hælens m.

Slut af og hæft ender.

  

God fornøjelse!

den perfekte - og meget bløde - barselsgave....

JUNI silkeundertrøje til baby

Silkeundertrøje til nyfødte

Str 0/3 mdr

 

Materialer:

1 nøgle SOLOSETA

Strømpepinde nr 4½

 

Strikkefasthed:  = 10x10 cm

Passer strikkefastheden ikke skiftes der til grovere eller finere pinde!

modellens overvidde: ca. cm

modellens længde: ca cm

 

modellen strikkes oppefra i ét stykke!

 

Slå op på strømpepindene:

1. p 16 m (ryg), 2. p 8 m (ærme), 3. p 16 m (forstykke), 4. p 8 m (ærme).

Strik 1. omg således: 1 r, *2 vr, 2 r,* 2 vr, 1 r. gent på alle 4 pinde omg rundt.

2. omg: 1 r, 1 r dr op, strik som m viser til der er 1 m tilbage, 1 r dr op. Gent på alle 4 p.

3. + alle ulige omg: strik som m viser.

4. omg: som 2. omg.

6. omg: 1 r, 1 vr dr op, strik som m viser til der er 1 m tilbage, v1 r dr op. Gent på alle 4 p.

8. omg: som 6. omg.

Gent omg 2-9 (= 8 udt)

På næste omg lukkes af for ærmernes m i begge sider.

Strik nu rundt i ribmønster over kroppens 64 m til arb måler 14 cm fra ærmerne.

Luk af uden at stramme.

Pynt med en knap eller snor!

 

God fornøjelse!

 

 

 m = masker / r = ret / vr = vrang

p = pind / omg = omgang / dr = drejet

1 r dr op = 1 ret drejet op (tag lænken mellem m op på p og strik den drejet)

sm = sammen / sl o = slå om pinden

oti = overtrukket indtagning (1 m løs af, 1 r, træk den løse m over)

kantm-r = kantmasker strikkes ret

lm = luftmaske / km = kædemaske

stgm = stangmaske/ h-stgm = halv stangmaske /

d-stgm = dobbelt stangmaske

fm = fastmaske / rk = række / arb = arbejdet

* * = gentag mellem stjernerne

Lizet har lavet månedens opskrift:-)

MAJ HÆKLEPENALHUS

hæklepenalhus

 

Materialer:

Bomuldsgarn (4 trådet)

Hæklenål nr 4½

Lille lynlås

 

Der hækles med 2 tråde!

Lav 40 lm, vend med 1 lm og hækl 40 fm.

Vend med 1 lm på alle rk.

Fortsæt til arb måler 17 cm.

Fold på midten og sy enderne til.

Sy lynlåsen fast indeni penalhuset med sytråd.

Let&ligetil:-)

 

God fornøjelse!

 

Idé & design Lizet

Der er 1000 muligheder for sjove farvekombinationer...til dit helt eget tæppe;-)

APRIL GRANNY STRIPE TÆPPE

Granny stripe tæppe

Str babytæppe - børnetæppe - voksentæppe

 

Materialer:

KAUNI i forskellige farver

(ca 450-600-900 gr)

Hæklenål nr 4

 

Hæklefasthed: 20 stgm/9 rk = 10x10 cm

Passer strikkefastheden ikke skiftes der til grovere eller finere pinde!

 

Lav 123-183-243 lm op.

1) Begynd i 6. m fra nålen, *3 stgm, 1 lm, spring 3 lm over*, slut med 1 stgm i sidste m.

2) 3 lm, 2 stgm, 1 lm om første lm, spring 3 stgm over, *3 stgm, 1 lm om næste lm*, slut med 2 stgm om vende-lm på forrige rk.

3) 3 lm, spring 2 stgm over, *3 stgm 1 lm om næste lm*, slut med 1 stgm om vende-lm på forrige rk.

Gent rk 2+3 til tæppet måler 80-120-180 cm eller ønsket længde.

 

Skift farver som du har lyst!

Skift farver i siden. Lav de 3 vende-lm med begge farver, så bliver de hæftet;-)

 

Lav evt kant om hele tæppet med fm eller stgm!

 

God fornøjelse!

MARTS KREATIVE KARKLUDE

kreative karklude

 

Materialer:

Bomuldsgarn (4-trådet)

Strikkepinde og hæklenål nr 6

 

Den perfekte værtindegave!

 

Strik med 2 tråde i forskellige farver!

Slå 25 m op på p 6 og strik ret til der er ca 21 retriller og luk af. Hækl en trense på ca 15 lm inden du bryder garnet. Sy trensen ned og hæft ende.

Prøv også at strikke perlestrik, rib, patent og se hvor flotte dine karklude bliver!

 

God fornøjelse!

 

Idé & design CHYTRÆUS

HUSK at tage dit sadelbetræk af når du står af....det er ikke sjovt at sidde på når det har regnet;-)

FEBRUAR SADELBETRÆK

Sadelbetræk

Str alm damesadel

 

Materialer:

1 nøgle EASY CARE BIG eller RAGGI

Hæklenål nr 5

 

Hvor intet andet nævnes hækles der 1 stgm i hver m.

 

Lav 8 lm.

1) vend med 2 lm (gælder alle rk), 2 stgm i 1. m, 6 stgm, 2 stgm i sidste m.

2.+3.) 2 stgm i 1 m, stgm til der mangler 1 m, 2 stgm i sidste m.

4.-7.) Hækl lige op over alle 14 m.

8.-10.) 2 stgm i 1 m, stgm til der mangler 1 m, 2 stgm i sidste m (= 20 m).

11) 2 stgm i 1. m, 8 stgm, 2 stgm i næste 2 m, 8 stgm, 2 stgm i sidste m.

12) 2 stgm i 1. m, 10 stgm, 2 stgm i næste 2 m, 10 stgm, 2 stgm i sidste m.

13) 2 stgm i 1. m, 12 stgm, 2 stgm i næste 2 m, 12 stgm, 2 stgm i sidste m.

14) hækl 1 rk over alle 32 m.

15.-17) 3 stgm sm, stgm til der mangler 3 m, 3 stgm sm.

Kant:

3 lm, hækl stgm rundt i hele kanten (1 stgm i hver m og ca 2 stgm i hver rk). Luk omg med km i 3. lm. Hækl 3 omg stgm.

Væv elastik gennem den øverste omg stgm, så betrækket sidder godt fast!

 

God cykeltur!

Januar Hætte

Str onesize

 

Materialer:

200 gr NATURGARN/NATURULD/FUNKY FILZ

Jumperpinde nr 9

3 mellemstore knapper

 

Strikkefasthed: 10 m = 10x10 cm

Passer strikkefastheden ikke skiftes der til grovere eller finere pinde!

 

Slå 34 m op på p nr 9 og strik 2 cm ret.

Skift til:

4 kantm-r, 29 r, 1 kantm-r

Strik som m viser til arb måler 84 cm.

Skift til ret og strik 2 cm. Luk af uden at stramme.

 

Sy hætten sammen midt bag med madrassting inden for den ene kantm. Saml hætten foran ved at sy de 3 fast gennem begge lag ved 3, 8 og 13 cm.

 God fornøjelse!