NØRKLERIETS STRIKKEBØGER

Nørkleriets strikkebøger

"Strikketøj til kolde dage" og "Strikketøj med striber" er de første 2 bøger i en længere serie af strikkebøger designet af Sisse Chytræus / Nørkleriet.

Hver bog indeholder sit eget tema.

Den første bog "strikketøj... ...til kolde dage" indeholder 11 opskrifter med tilbehør lige fra pulsvarmere til ponchoer og huer. Der er opskrifter til både nybegyndere og øvede i mange forskellige stilarter.

Bogen kan købes i Nørkleriet og koster 99,- kr eller i Nørkleriets webshop her på hjemmesiden.

 

Den anden bog "strikketøj... ...med striber" indeholder 11 opskrifter med striber i alle afskygninger, både zigzag og bølgestriber, "random stripes" og helt almindelige striber. Der er opskrifter på bluser, tunika, nederdel og en lille hyggelig stribet fætter. Opskrifterne er til både børn og voksne.

Bogen kan købes i Nørkleriet og koster 99,- kr eller i Nørkleriets webshop her på hjemmesiden.

 

Bogen kan købes i Nørkleriet og koster 99,- kr eller i Nørkleriets webshop her på hjemmesiden.

 

rettelser til "strikketøj med striber"

Rettelser: Strikketøj med striber

Undertrøje….

"Sæt markeringer ind efter 11-12-13-14 m (forstykke), 10-11-11-12 m (ærme), 18-20-22-24 m (bagstykke), 10-11-11-12 m (ærme), de sidste 11-12-13-14 m er det andet forstykke."

Postmodernistisk sweater…..

Venstre ærme: Slå 28-28-32 m op og strik rib som på bagstykket. Skift til stribemønster og glat. Tag 1 m ud inden for kantm i begge sider på 5. og herefter hver 6. p, i alt 9-9-10 gange (= 46-46-50 m). Luk af efter 8 striber. Højre ærme: Strikkes som det venstre, dog er den 2. hvide stribe skiftet ud med en grøn.

Zigzagtunika:

Sidste trekant sluttes efter "4 r og 2 m i sidste m".

På omg efter sidste udt deles op til ærmer og krop således: Sæt de første 3x22 m på tråd (ærme), slå 8 m op (sidestykke), strik over de næste 4-5x22 m (bagstykke), sæt de næste 3x22 m på tråd (ærme), slå 8 m op (sidestykke), strik over de næste 4-5x22 m (forstykke). Sæt markeringer i beg og slut af sidestykket i begge sider. I sidestykket strikkes således på første mønsteromg: 3 r, sl o, 2 r, sl o, 3 r. På næste mønsteromg strikkes 4 r, sl o, 2 r, sl o, 4 r. Gent på denne måde til der er lige så mange m i sidestykket som i et mønster. Herefter strikkes dette i samme mønster som resten af blusen.

Strik nu rundt over disse 220-264 m i mønster

Strikketøj til småtrolde

"Strikketøj til småtrolde" er tredje bog i serien med strik i alle afskygninger. Hver bog har sit eget tema, her er det strik til småunger fra 1-6 år.
Bogens lette "instagram-stil" lægger op til at strikkeren selv skal eksperimentere med strikkepindene. Bogen inspirerer læseren/strikkeren til selv at kaste sig ud i at lege med form&farver. Bogen indeholder 11 modeller til både øvede og nye strikkere.
"Strikketøj til småtrolde" er skrevet af Sisse Chytræus, indehaver af Nørkleriet i Vanløse. Designet er enkelt i snittet, men med spræl i detaljerne og fokus på form, farver og materialer.

Tøj i den størrelse skal være behageligt at lege og bevæge sig i, derfor er modellerne designet sådan at der er færrest muligt syninger og god rummelighed....og mindst mulig montering!

Bogen kan købes i Nørkleriet og koster 99,- kr eller i Nørkleriets webshop her på hjemmesiden.

STRIKKETØJ TIL TØSER

"Strikketøj til Tøser" er fjerde bog i serien "Strikketøj".

Trenden med at strikke har nu også bredt sig til de helt unge, der efterspørger enkle opskrifter i et tidssvarende design. Denne bog henvender sig til de 8 til 16-årige, der kan strikke lidt, eller gerne vil lære det. Den indeholder 11 opskrifter i forskellige stilarter og sværhedsgrader, mærket med stjerner efter sværhed. Til bogen hører en strikkeskole, der ligger på Nørkleriets hjemmeside (www.noerkleriet-garn.dk), her kan man få hjælp til teknik og basisstrik.

Bogen lægger op til at læseren/strikkeren selv med tiden får lyst til at eksperimentere. Der skal leges med farver og mønstre, så strikketøjet får et personligt præg, lige efter læserens smag!

Der er brugt garner i forskellige prisklasser i bogen, for at vise at samme model kan laves i både kvalitetsgarn og billigere udgaver, men også i sommer- og vinterudgaver.

 

Rigtig god læse og strikkelyst

STRIKKETØJ TIL BABY

Strikketøj til baby er den femte bog i serien "Strikketøj". Bogen indeholder en hel garderobe med bl a undertøj, bukser, bluser, overtøj, kjole og tæppe.

Der er 13 modeller til (baby 0-2 år), som varierer i sværhedsgraden.
Bogen indeholder 10 strikkede modeller og 3 hæklede, specielt dessignede til at være praktisk og behagelige at have på og bevæge sig i.
Nogle af modellerne er lette nok til at nybegyndere også kan strikke dem!
Modellerne er lavet i et enkelt snit, så de er lette at matche og mixe med resten af baby's garderobe. Stilen er retro, men med et moderne touch.
Serien er lavet i et format, som er let at have med i strikketasken.

Bogen kan købes i Nørkleriet og koster 99,- kr eller i Nørkleriets webshop her på hjemmesiden.

#mankanaldrigfåformangesjaler

Bogen Sisses Sjaler er lavet til alle dem der ikke kan få for mange sjaler! Det er hot at strikke sjaler igen, men det skal ikke bare være den traditionelle trekant i retstrik. Bogen indeholder 11 sjaler i forskellige faconer, i forskellige stilarter og i forskellige sværhedsgrader.

Bogen lægger op til at lege med farver & faconer, så sjalerne bliver helt personlige.

Slip strikkepindene og fantasien løs:-)

rettelse til "Sisses Sjaler" (gælder kun første oplag!)

Striben: 1. kile, 4. linje:

Skift til hvid: strik r til 4 m (+omsl) før sidste vending, vend, sl o, strik tilbage.

Hækletøj til baby

"Hækletøj til Baby" er syvende bog i serien "Strikketøj".

Hækling er det nye sort, siges det! Bogen her indeholder 11 hæklede opskrifter til baby (0 til 2 år) i forksellige stilarter, både de nuttede og de mere stilistiske modeller....så der er noget for enhver smag. Modellerne er også i denne bog designet, så de har god pasform for baby.

Bogen har en hel garderobe til baby med undertøj, bluser, bukser, kjole, overtøj, stranddragt, tæppe og hue.

Bogen kan købes i Nørkleriet og koster 99,- kr eller i Nørkleriets webshop her på hjemmesiden.

rettelser "Hækletøj til baby"

BARNEVOGSTRØJE:

Del op til krop og ærmer: 18-21-22-25 stgm, 8-10-12-12 lm, spring 20-22-24-26 m over, 36-42-44-50 stgm, 8-10-12-12 lm,spring 20-22-24-26 m over, 18-21-22-25 stgm (= 88-104-112-124 stgm). Hækl lige ned til arb måler 16-18-21-25 cm fra de opslåede lm.

Ærmer: Sæt garnet til nederst midt i ærmegabet. 3 lm, 4-5-6-6 stgm, lav 1 stgm i den "liggende" stgm, 20-22-24-26 stgm, 1 stgm i den "liggende" stgm, 4-5-6-6 stgm (= 30-34-38-40 stgm). Luk omg med km i 3. lm. Vend og hækl den amden vej på næste omgang.

FOLDEBUKSER:

Linning: Sæt garnet til i øverste kant i siden. 1. omg: Lav 3 lm, herefter 1 stgm i hver m omg rundt (= 116-124-132-140-148 m). Luk omg med 1 km i 3. lm.

2. omg: 1 lm, 1 fm i hver m over forstykkets 58-62-66-70-74 m, på bagstykket laves 3 fm, 3 h-stgm, lav stgm til der mangler 6 m, 3 h-stgm, 3 fm. Luk omg med km i lm.

UNDERTRØJE:

1) Udt i første m, 8-8-9-9-10-11-12 stgm (ærme), udt, M, udt, 18-18-20-20-22-22-24 stgm (bagstykke), udt, M, udt, 8-8-9-9-10-11-12 stgm (ærme), udt, M, udt, 18-18-20-20-22-22-24 stgm (forstykke), udt i sidste m. (= 8 udt)
2) Udt i første m, 20-20-22-22-24-24-26 stgm (forstykke), udt, M, udt, 10-10-11-11-12-13-14 stgm (ærme), udt, M, udt, 20-20-22-22-24-24-26 stgm (bagstykke), udt, M, udt, 10-10-11-11-12-13-14 stgm (ærme), udt i sidste m.
Fortsæt med at tage ud på næste rk med 2 stgm mere mellem hver udt (på hver side af markørerne).

Sisses Sjaler 2

Man kan stadig ikke få for mange sjaler, det er et faktum for mange af os!
Her er en bog med 11 nye udgaver af
“Sisse’s Sjaler”.
Den er lavet til dig, der bare er vild med sjaler og tørklæder. I alle farver og faconer.
Store og små. Skæve og skøre.
Stribede og stilige.
Bogen her vil forhåbentlig inspirere dig til at strikke dine egne personlige sjaler....masser af dem, for #mankanaldrigfåformangesjaler

Slip fantasien og strikkepindene løs igen....det kan kun blive godt!

RETTELSER til Sisses Sjaler 2

Det grå Sjal:

Kilen:
Slå 320 m op med lysegrå.
1.+2. p: Strik 2 m i første m (se teknik bag i bogen), strik r til der mangler 6 m, vend, sl o, strik r tilbage..../.... Gent 5.+6. p til der ikke kan laves flere vendinger (32 vendinger = 416 m).

NB! Hvis du har vendt med 13 i første vending, sker der ikke andet end at du kommer til at mangle 3 m, og du skal bare lukke 277 m af istedet for de 280 m der står!


 

Sjal af trekanter:

Den grå Verona Fine er fv. 29, den røde er fv. 37