FRIHUS-GRYDELAPPER

Frihus Grydelapper

Str ca 20 cm i diameter

 

Materialer:

Bomuldsgarn og hæklenål der passer i størrelsen

Rester af bomuldsgarn i forskellige farver

Knapper til pynt

 

Her er brugt tykt bomuldsgarn og mellemtykt garn der er lagt dobbelt på hæklenål nr 5½.

 

1) Lav 3 lm, lav 12 stgm i 1. lm. Alle omg lukkes med km i 1. stgm.

2) Alle omg beg med 2 lm, beg i samme m som km er lukket i. Lav 2 stgm i hver m (= 24 stgm).

3) *1 stgm i 1. m, 2 stgm i næste m* gent dette omg rundt (= 36 stgm).

4) *2 stgm i 1. m, 1 stgm i hver af de næste 2 m* gent dette omg rundt (= 48 stgm)

5) *1 stgm i hver af de 3 første m, 2 stgm i næste m* gent omg rundt (= 60 stgm).

6) ’1 stgm i hver af de første 2 m, 2 stgm i næste m, 1 stgm i hver af de næste 2 m* gent omg rundt (= 72 stgm)

(Hvis du ønsker at lave grydelappen større, tages ud med 1 m mere imellem for hver omg!)

Strop: Efter km på sidste omg laves 10 lm. Gå 2 m tilbage og hæft stroppen med en km. Lav ca 15 fm om stroppen. Luk med en km og hæft ender.

…lav en til, hvis du vil have et helt sæt!

 

Pynt:

Sy evt knapper på. Brug et ulige antal, det bliver tit bedst!

Spejlæg: Lav en hvid grydelap. Hækl en gul cirkel (omg 1+2 af grydelappen)

Smiley: Lav ca 15 cm lm og sy den på som mund. 2 sorte knapper til øjne.

Ugle: Hækl 2 øjne (omg 1+2 af grydelappen) med hvid. Næb: Lav 3 lm, 3 stgm i 1. lm. Vend, 3 lm, 2 stgm i første m, 1 stgm, 2 stgm i sidste m. Vend, 3 lm, 2 stgm i 1. m, 3 stgm, 2 stgm i sidste m. Sy knapper i øjnene!

Muselmalet: Lav ca 10 cm fm, vend, 1 km i 1. m, spring 2 m over og lav 5 stgm i samme m. luk med km i 2. m fra nålen. Sy ”musel-detaljen” fast som en gren der går ind over lappen.

Minihjerte: Saml 3 lm til en ring med en km i 1. m. Lav om ringen: 3 lm, 3 d-stgm, 3 stgm, 1 lm, 1 d-stgm, 1 lm, 3 stgm, 3 d-stgm, 3 lm, 1 km om ringen.

Blad: Lav 3 lm, 3 stgm i 1. lm. Vend, 3 lm, 2 stgm i første m, 1 stgm, 2 stgm i sidste m. Vend, 3 lm, 2 stgm i 1. m, 3 stgm, 2 stgm i sidste m. Vend, 3 lm, 7 stgm. Vend, 3 lm, 2 stgm sm, 3 stgm, 2 stgm sm. Vend, 3 lm, 2 stgm sm, 1 stgm, 2 stgm sm. Vend, 3 lm, 3 stgm sm.

 

….find selv på mere pynt….det er kun din fantasi der sætter grænsen!

 

God fornøjelse!

...den mere seriøse udgave....
...den pjattede udgave:-)