LILLE TULLERULLE

LILLE TULLERULLE

Dukken passer lige nøjagtigt til lommen på Julies kjole:-)

Lille Tullerulle

Str ca 12 cm

 

Materialer:

Strømpegarn eller babyuld

Strømpepinde nr 2½

Fiberfyld

Broderegarn til ansigt og hår

 

Ben: Slå 12 m op fordelt på 3 strømpepinde nr 2½. Strik lige op til benet måler 4 cm. På sidste omg lukkes de 2 første m af, strik omg færdig og sæt m på tråd. Strik et ben magen til.

Krop: I forlængelse af sidste omg slås 2 nye m op, strik videre over det andet bens m (de aflukkede m skal vende mod hinanden), slå 2 nye m op. Disse 24 m fordeles på de 4 strømpepinde. Strik lige op til kroppen måler 4 cm.

Udt til hoved: *3 r, 1 r dr op* (= 32 m). Strik 4 cm lige op.

Hjerefter tages ind i toppen af hoved:

1). *2 r sm, 2 r* (gent omg ud). 2). 1 omg r. 3) *1 r, 2 r sm* (gent omg ud). Bryd garnet og træk enden igennem de rest m.

Arme: Strik som benene til arb måler 3½ cm. Bryd garnet og træk enden igennem m og sy til.

Montering: Sy rundt i kanten af ben og træk sammen. Sy sammen ml. ben. Fyld fibervat i dukken gennem hovedet. Sy herefter dette til. Hovedet formes ved at vikle garn om ”halsen” ved udt. Hæft ender. Fyld armene og sy dem på ca. 1 cm under halsen.

Giv dukken hår og brodér øjne og mund

Tullerulles vest

(strikkes frem og tilbage på 2 strømpepinde)

Slå 24 m op. Sæt mark efter 3 m (forstykke), 6 m (ærme), 6 m (= ryg), 6 m (ærme), de sidste 3 m er forstykke.

1: strik til 1 m før første msark, sl o, 1 r, *1 r, sl o, strik til 1 m før næste mark, sl o, 1 r,* (gent i alt 3 gange), 1 r, sl o, r p ud.

2: Denne p strikkes r, alle omsl strikkes dr.

Gent disse 2 p i alt 4 gange.

Efter sidste p lukkes af for ærmernes m. Strik herefter frem og tilbage over kroppens 28 m. på 1. p laves knaphul: 1 r, strik under lænken uden at dr den, 2 r sm. Strik i alt 2 cm efter ærmegab og luk af. Luk af og hæft ender. Sy en lille fin knap i vestn.

 

God fornøjelse!

 

 m = masker / r = ret / vr = vrang

p = pind / omg = omgang / dr = drejet

1 r dr op = 1 ret drejet op (tag lænken mellem m op på p og strik den drejet)

sm = sammen / sl o = slå om pinden

oti = overtrukket indtagning (1 m løs af, 1 r, træk den løse m over)

kantm-r = kantmasker strikkes ret

lm = luftmaske / km = kædemaske

stgm = stangmaske/ h-stgm = halv stangmaske /

d-stgm = dobbelt stangmaske

fm = fastmaske / rk = række / arb = arbejdet

* * = gentag mellem stjernerne