NØRKLERIETS JULEKALENDER

24. december

Hæklet Snefnug

 

Materialer:

Bomuldsgarn og hæklenål nr 2½

 

1.omg: 6 lm, lav i første lm *1 stgm, 2 lm* (gent * - * i alt 5 gange). Luk omg med km i 3. lm.

2. omg: 4 lm, 1 stgm i samme lm som km, 2 stgm om lm-bue, *1 stgm, 1 lm, 1 stgm i næste stgm, 2 stgm om lm-bue* (gent * - * i alt 5 gange). Luk omg med km i 3. lm.

3. omg: *1 km om næste lm, ¤3lm, 1 fm i første lm¤ (gent ¤-¤ i alt 3 gange), 1 km om samme lm, 4 fm* (gent * - * i alt 6 gange)

 

...lav en hel sneflok :)

 

 

God fornøjelse!

Idé & design CHYTRÆUS

23. december

ColourBlockTørklæde

 

Materialer:

6 nøgler Organic Wool+ Nettles (1 nøgle i hver sin farve)

Strikkepinde nr 6

 

Slå 40 m op på p nr 6 med fv. 1. Strik lige op i r.

Strik hele nøglet op og skift til næste fv. Fortsæt på den måde til alle 6 nøgler er strikket op. Luk af og hæft ender.

 

God fornøjelse!

Idé & design Chytræus

22. december

MiniHjerte

 

Materialer:

Garn og hæklenål der passer sammen

 

Saml 3 lm til en ring med en km i 1. m.

Lav om ringen: 3 lm, 3 d-stgm, 3 stgm, 1 lm, 1 d-stgm, 1 lm, 3 stgm, 3 d-stgm, 3 lm, 1 km om ringen.

Lav en masse hjerter og hæng dem på en gren…eller som pynt på julebordet….eller på gaverne til dem du holder af.

 

God fornøjelse!

Idé & design Chytræus

21. december

Hæklet Englebasse

 

Materialer:

Mellemtykt uldgarn

Hæklenål nr 3 eller 3½

Fiberfyld

 

Krop: 3 lm samles til en ring med en km.

1. omg: 3 lm, 10 stgm om ringen. Luk omg m 1 km i 3. lm (dette gælder alle omg).

2. omg: 3 lm, 2 stgm i hver m (= 20 m)

3-9. omg: hækl lige op.

10. omg: 2 stgm sm omg rundt (= 10 stgm)

Arme & ben: 3 lm samles til en ring med en km.

1. omg: 3 lm, 8 stgm om ringen. Luk omg m 1 km i 3. lm (dette gælder alle omg).

2-4. omg: hækl stgm lige op over de 8 stgm. Slut af og lav i alt 4 arme/ben!

Vinger: 3 lm, 4 stgm i 1. lm.

*Vend med 4 lm, 1 d-stgm og 1 stgm i 1. m.

1 stgm og 1 h-stgm i næste m.

1 h-stgm i næste m, 1 fm i sidste m*. Bryd garnet

Sæt garnet til i vingens 1. lm.

Lav 3 lm, 4 stgm. Gent * til *.

Montering: Fyld kroppen ud og sy den til for neden. Ri rundt mellem 4. og 5. omg og stram garnet til så der dannes en hals. Fyld arme og ben og sy dem fast på kroppen. Sy vingerne godt fast, så englen kan flyve!

Pynt din engel efter dit eget hoved… et lille skørt! En lille hat! Et sjovt fjæs! Prikker!

 

God fornøjelse!

Idé & design Chytræus

20. december

ZigZagTørklæde

 

Materialer:

2 nøgler selvstribende garn (strømpegarnstykkelse)

Strikkepinde nr 4

 

Slå 68 m op på p nr 4 med fv. 1 og strik 2 p r.

Skift til fv. 2.

1.p: Strikkes r

2.p: *2 r sm, 6 r, sl o, 1 r, sl o, 6 r, 2 r sm* (gent * - * i alt 4 gange)

Skift til fv. 1.

3.p: Strikkes r

4.p: *2 r sm, 6 r, sl o, 1 r, sl o, 6 r, 2 r sm* (gent * - * i alt 4 gange)

 

Gent disse 4 p til tørklædet har den ønskede længde.

Luk løst af i r.

 

 

God fornøjelse!

Idé & design Chytræus

19. december

Pulsvarmere med snoninger

Str onesize

 

Materialer:

1 nøgle mellemtykt uldgarn

Vital/Cataluna/Verona Fine/Pernilla

Strømpepinde nr 4½

Aranpind/hjælpepind til snoningerne

 

Strikkefasthed: 20 m = 10 cm let strakt

 

Slå 40 m op fordelt på 4 strømpepinde nr 4½:

1. p: 1 vr, 2 r, 2 vr, 2 r, 2 vr, 1 r

2. p: 1 r, 2 vr, 2 r, 2 vr, 3 r

3. p: 3 r, 2 vr, 2 r, 2 vr, 1 r

4. p: 1 r, 2 vr, 2 r, 2 vr, 2 r, 1 vr

Disse 4 p = 1 omg.

Strik 5 omg i mønster lige op. På hver 6. omg strikkes en snoning over 2. p’s 3 sidste m og 3. p’s 3 første m således: tag 3 m af på aranp foran arb, strik 3 første m fra næste p, strik de 3 m fra aranp som de første m på næste p (snoningen ligger på overgangen mellem 2. og 3. p!).

Når arb måler 17 cm laves hul til tommelfinger:

Venstre hånd: strik 4 m i mønster, luk 6 m af, strik omg færdig. På næste omg slås 6 nye m op over de aflukkede.

Højre hånd: strik 30 m i mønster, luk 6 m af, strik omg færdig. På næste omg slås 6 nye m op over de aflukkede.

Strik lige op til arb måler 22 cm. Luk af i mønster.

 

God fornøjelse!

Idé & design Chytræus

18. december

 

Hæklet Nisse

 

Materialer:

 

Uldgarn og hæklenål nr 3

 

Snor, en perle og fiberfyld

 

 

 

Hvor intet andet nævnes hækles 1 stgm i hver m!

 

 

 

1) (Start med huens farve) 3 lm, 6 stgm i 1. lm. Luk omg med km i 1. stgm. (gælder alle omg)

 

2) 2 lm, (beg ny omg i den stgm med km. Dette gælder alle omg)* 1 stgm, 2 stgm i næste m* gent omg rundt og luk omg. (= 9 stgm)

 

3) 2 lm, *2 stgm i 1. m, 2 stgm* (= 12 stgm)

 

4) 2 lm, *1 stgm, 2 stgm i næste m, 2 stgm* (= 15stg m)

 

5) 2 lm, *4 stgm, 2 stgm i næste m* (= 18 stgm)

 

6) 2 lm,* 3 stgm, 2 stgm i næste m, 2 stgm* (= 21 stgm)

 

7) Skift til ansigtsfarve. 2 lm, *2 stgm i 1. m, 6 stgm* (24 stgm)

 

8) 2 lm, *4 stgm, 2 stgm i næste m, 3 stgm* (= 27 stgm)

 

9) Skift til kroppens farve. 2 lm, *8 stgm, 2 stgm i næste m* (= 30 stgm)

 

10) 2 lm, *4 stgm, 2 stgm i næste m, 5 stgm* (= 33 stgm)

 

11) 2 lm, *10 stgm, 2 stgm i næste m)* (= 36 stgm)

 

12) (bund) hækles i bagerste maskeled. 2 lm, *2 stgm sm, 1 stgm* gent omg rundt (= 24 stgm)

 

13) Hækles i begge maskeled igen. 2 lm, 2 stgm sm omg rundt. (= 12 stgm). Fyld nissen op med fiberfyld inden sidste omg hækles.

 

14) 3 stgm sm omg rundt. Slut af og hæft ende.

 

Brodér øjne og mund på nissen. Træk snoren igennem nissens top og sæt perlen på inden du binder knude på snoren.

 

 

 

God fornøjelse!

Idé & design CHYTRÆUS

17. december

Kreative Karklude

Den perfekte værtindegave!

 

Materialer:

Bomuldsgarn (4-trådet)

Strikkepinde og hæklenål nr 6

 

Strik med 2 tråde i forskellige farver!

Slå 25 m op på p 6 og strik ret til der er ca 21 retriller og luk af. Hækl en trense på ca 15 lm inden du bryder garnet. Sy trensen ned og hæft ende.

Prøv også at strikke perlestrik, rib, patent og se hvor flotte dine karklude bliver!

 

God fornøjelse!

Idé & design CHYTRÆUS

16. december

Hæklet Stjernepynt

 

Materialer:

garn og hæklenål der passer sammen

snor og perler

 

4 lm samles til ring med km.
1. Omg: 2 lm, 2 stgm, *1 lm, 3 stgm,* (gent * * ialt 4 gange), 1 lm, luk omg m km i 1. stgm. Lav km i næste stgm og om lm. Her begyndes næste omg.
2. Omg: 3 lm, 2 stgm, 2 lm, 3 stgm om lm, herefter *3 stgm, 2 lm, 3 stgm i 3. m om næste lm* i alt 4 gange. Luk omg m km i 3. lm.
3. Omg: 1 lm, lav om næste lm- bue 3 stgm, 1 picot (3 lm, 1 fm om første lm), 3 stgm, 1 lm, lav 1 km mellem 3. og 4. stgm på omg før* (gent * * ialt 5 gange).

Hæft ender og sæt snor og perle på stjernen!

 

God fornøjelse!

Idé & design CHYTRÆUS

15. december

 

FlæseTørklæde

 

Længde ca. 140 cm (strækbart)

 

Materialer:

100 g mønstret strømpegarn (4-trådet) og rundpind nr 4

 

Slå 255 m op på rundpind nr 4 og strik 1 p r.

Herefter strikkes til der mangler 5 m, vend, sl o, og strik til der mangler 5 m, vend, sl o.

Herfra vendes på alle p 5 m før sidste vending (omslaget tælles ikke med)

Fortsæt på denne måde til der kun strikkes over de midterste 5 m.

Strik nu hen over de hvilende m således: *4 r, strik omsl og næste m sammen*, strik helt ud til slutn af p og vend. Gent med at strikke omsl og næste m sammen når du når hen over midten.

Strik 1 p r mere.

På næste p strikkes 2 m i hver m hele p ud (= 510 m).

Strik 12 p r over alle m og luk løst af.

 

God fornøjelse!

Idé & design CHYTRÆUS

14. december

 

Flotte Kvaster

 

Rul ca 50 omgange (eller ønsket antal gange!) om et cd-cover.

Klip alle snorene over i den ene ende.

Buk dem på midten over en ca 30 cm lang snor.

 Sno en anden ca 30 cm lang snor om kvasten ca 2-3 cm fra hvor den er bukket sammen.

Lav råbåndsknob og hæft ender.

Klip kvastens ender til hvis der er for mange der stritter.

 

God fornøjelse!

Idé & design CHYTRÆUS

13. december

Bordskåner af blomster

Materialer:

Rester af tyk bomuld (8/8) eller 2 tråde alm bomuld

Hæklenål nr 4

 

Hæklefasthed: en blomst er ca 6 cm i dia.

 

3 lm samles til en ring med en km.

1) Lav 8 fm om ringen og luk denne og alle følgende omg med en km i 1. m.

2) *Lav 2 fm i første m, 1 fm i hver af de næste 2 m.* (= 12 fm)

3) *Lav i første m 1 fm 1 stgm, 1 d-stgm, 1 stgm. 1 fm i næste m*. Gent omg rundt (= 6 blade)

Lav i alt 7 blomster i forskellige farver, der enten syes sammen eller hækles sammen på 3. omg:

1 stgm, 1 km om naboblomstens d-stgm, 1 d-stgm, 1 stgm.

 

God fornøjelse!

Idé & design CHYTRÆUS

12. december

 

Hæklet juletræ

Materialer:

Garn i grønne farver
Hæklenål nr 2,5 eller 3
Snor og perler

 

Lav 4 lm og saml til en ring med 1 km i 1. lm.
1) 3 lm, 3 stgm, 2 lm, 4 stgm, 2 lm, 4 stgm, 2 lm. Luk omg med km i 3. lm. Lav km i de næste 3 stgm og om lm.
2) 3 lm, 3 stgm, 2 lm, 4 stgm om næste lm, *2 lm, 4 stgm, 2 lm, 4 stgm,* (gent * * ialt 2 gange), 2 lm. Luk omg med km i 3. lm. Lav km i de næste 3 stgm og om lm.
3) 3 lm, 3 stgm, 4 lm, 4 stgm om lm-bue, *5 stgm om næste lm-bue, 4 stgm, 4 lm, 4 stgm om næste lm-bue,* (gent * * ialt 2 gange), 5 stgm om næste lm-bue. Luk omg med km i 3. lm.
4+5+6) Vend. 1 lm, 1 fm i hver af de næste 5 stgm.

 

God fornøjelse!

Idé & design CHYTRÆUS

11.DECEMBER

Verdens Letteste Karklud

Materialer:

1 nøgle bomuldsgarn

Strikkepinde nr 3½ 

Slå 3 m op og strik 1 p r. 1 r, 1 r dr op, strik r p ud.

Gent denne p til siden måler ca 23-25 cm.

1 r, 2 r sm, strik r p ud.

Gent denne p til der er 3 m tilbage.

Strik de 3 m sammen og hæft ender. 

 

God fornøjelse!

Idé & design CHYTRÆUS