BLOMSTERSIDE

DEN NEMMESTE BLOMST

Materialer:

Garn og hæklenål der passer sammen

 

3 lm samles til en ring med en km.

1) lav 12 fm i ringen og luk omg med en km i 1. m.

2) 7 lm, 1 km i 2. m fra nålen. Gent dette i alt 6 gange. Luk omg med en km.

 

God fornøjelse!

denne blomst er meget nem...begynd med den hvis du ikke har hæklet før...

MØLLEHJULSBLOMST

Brug garn og hæklenål der passer sammen i størrelse!

 

4 lm samles til en ring m 1 km.

1). Lav om ringen 12 fm. Saml omg m 1 km i 1. fm.

2). 5 lm, *1 stgm i 2. fm, 3 lm* (i alt 5 gange). Luk omg m 1 km i omgs 3. lm.

3). Lav om hver lm-bue: 1 fm, 1 h-stgm, 2 stgm, 1 h-stgm, 1 fm. Luk omg med 1 km i omgs 1. fm. Hæft ender

 

Blad:

Lav 7 lm. Vend med 1 lm og lav 1 fm, 1 h-stgm, 1 stgm, 1 d-stgm, 1 stgm, 1 h-stgm, 1 fm. Bryd garnet og hæft ende.


God fornøjelse!

møllehjulsblomsten er rigtig god til at lave brocher med...

tørklædeblomst

tørklædeblomst
4 lm samles til en ring med 1 km i 1. lm.

1). Lav 12 stgm om ringen.
Luk omg med 1 km i 1. stgm.

2). *4 lm, 1 km i 2. m fra nålen*.
Gent omg rundt.
3). Lav om hver lm-bue:
1 fm, 1 h-stgm, 1 stgm, 1 lm, 1 stgm, 1 h-stgm, 1 fm.
Luk omg med km.

Disse blomster er lette at hækle sammen i kanten...

strikket blomst

Strikket blomst:

Slå 5 m op.

1. p: 4 r, strik 2 m i sidste m.

2. og alle lige p ret.

3. p: 5 r, strik 2 m i sidste m.

Fortsæt på denne måde til der er 15 m på p.

20.+21 p: ret

22. p: luk 10 m af.

Gentag disse p til der er 5 spidser. På sidste spids lukkes alle m af.

Sy enderne sammen med madrassting og ri en tråd i kanten og træk sammen.

strik en blomst til hårbøjlen...

hæklet tulipan

Hæklet tulipan:

3 lm samles til en ring med en km.

1. omg: 3 lm, 10 stgm om ringen. Luk omg m 1 km i 3. lm (dette gælder alle omg).

2. omg: 3 lm, 2 stgm i hver m (= 20 m)

3. omg: 3 lm, *1 stgm, 2 stgm i næste m* (= 30 m). Hækl 4 omg lige op.

Kant: *6 stgm i 2. m fra nålen, 1 km i 2. m fra nålen.* luk af og hæft ender.

Stilk:

Lav ca 30 cm stilk på strikkemølle/strikkelise/strømpepinde.

 

Montering:

Put ståltråd inden i stilken og hæft ender på den (bøj enderne af ståltråden, så de ikke stikker igennem).

Lim blomsten fast på toppen. Pynt blomsterne med knapper eller anden pynt. Lim en knap eller lign ned i tulipanen så den ikke ”klapper sammen”.

Hækl dig en buket der aldrig visner...

forglem-mig-ej

for-glem-mig-ej:
lav 4 lm med gul og saml til en ring med en km i 1. m.
1) lav 12 fm om ringen. Luk omg med 1 km i 1. fm.
2) lav med lyseblå: *2 stgm i næste m, 1 km i næste m.* Gent omg rundt.

lav en masse forglem-mig-ej'er og sæt dem på kjoler, spænder tasker og en flok på opslagstavlen...

kandiseret viol

Hækl 4 lm, og saml dem til en ring med 1 km i 1. lm.
Hækl 1 lm og 9 fm om ringen, slut med 1 km i lm. Næste omg: * I næste fm hækles (1 fm, 1 h-stgm, 3 stgm, 1 h-stgm, 1 fm), i næste fm hækles 1 km *, gentag fra * til * i alt 5 gange (= 5 blade), og slut med 1 km i 1. m.

brug kandiserede violer til at pynte kager, kjoler og små spænder med!

hæklet nellike

Brug garn og hæklenål der passer sammen i størrelse!

Lav ex-vis midten i uldgarn og den yderste kant i loddent garn!

Blomsten bliver ekstra fin med en flot knap i midten!

 

4 lm samles til en ring med 1 km.

1. omgang (midten): 2 lm, 14 stgm om ringen. Luk omg med 1 km. Bryd garnet.

2. omgang: Sæt garnet til og lav 2 lm, herefter laves 4 stgm i hver m. Luk omg med 1 km i omgs 2. lm. Hæft ender.

 

God fornøjelse!

nelliken er let at hækle og pynter godt...