international strikkedag 2011

international strikkedag 2011

"strik for en sag"
blev skudt igang til den internationale strikkedag!
Projektet går ud på at glæde nogen med lidt hjemmestrik!
Vi valgte neonatalafdelingen på Hvidovre Hospital.
De vil gerne have små tæpper til deres fortidligtfødte der har brug for lidt ekstra tryghed i kuvøserne.
Der findes ikke tøj til de helt små på hospitalerne, og for mange er det sjovt at have noget rigtigt tøj så man kan se hvor små børnene var engang!
Et lille strikket tæppe kan blive til gode minder om en svær tid med bekymringer!
Afdelingen har nu fået de første 10 tæpper og en håndfuld småbitte huer...vi håber at de vil varme og hygge om de små mennesker!

Har du lyst til at glæde nogen med lidt hjemmestrik?
Nørkleriet vil lægge opskrifter ud på siden, efterhånden som der opstår idéer til "sager der skal strikkes for"!

...her er resultatet af den internationale strikkedag i Vanløse! 10 små tæpper og 226 lapper der skal syes til endnu flere tæpper!

hæklet babytæppe

Babytæppe

div farver bomuldsgarn
hæklenål 3½ (eller den der passer til garnet!)

4 lm samles til en ring med 1 km.

1. omg: lav 2 lm og derefter 2 stgm, 1 lm, *3 stgm, 1 lm* om ringen (dette gentages 2 gange) der afsluttes med en km i 2 lm, lav 2 km hen over de næste 2 stgm for at hæfte ende. Bryd garnet og skift farve. (Dette gøres på hver omg).

2. omg: (begynd i hullet hvor du sluttede sidste omg og hækl hen over garnenden fra sidste om og den nye garnende.) 2 lm, 2 stgm, 1 lm, 3 stgm, 1 lm i samme hul. *3 stgm, 1 lm, 3 stgm, 1 lm i næste hul* fortsæt ** omgangen rundt.

Afslut. Bryd garn og skift farve.

3. omg: begynd i hullet hvor du sluttede sidste omg).

1. hul: 2 lm, 2 stgm, 1 lm.

2. hul: 3 stgm, 1 lm, (2 gange).

3. hul: 3 stgm, 1 lm

4. hul: 3 stgm, 1 lm, (2 gange)

5. hul: 3 stgm, 1 lm

6. hul: 3 stgm, 1 lm, (2 gange)

7. hul: 3 stgm, 1 lm.

8. hul: 3 stgm, 1 lm, (2 gange).

Afslut, bryd garnet og skift farve.

4. omg: fortsæt med at lave 2 ”blokke” i hvert hjørne og fortsæt som hidtil.

Fortsæt til firkanten måler 50 x 50 cm.

det tager ikke lang tid at hækle et lille babytæppe;-)

striksæt til fortidligtfødte

Præmatur-sæt

Slå-om-bluse, djævlehue og futter

 

Materialer bluse:

1 nøgle BABY COTTON

Rundpind nr 3, strømpepinde nr 3

 

Blusen strikkes oppefra i et stykke så der ikke er syninger der generer babyen!

 

Slå 42-46-50 m op på rundp nr 3 og strik 2 p r.

Sæt mark ind efter 3 m (forstykke), 10-11-12 m (ærme), 16-18-20 m (ryg), 10-11-12 m (ærme). De sidste 3 m er forstykke.

Der tages ud til raglan på alle ulige p og strikkes vr på alle lige p.

1) 2 r, 1 r dr op, 1 r, * 1 r, 1 r dr op, r til 1 m før næste mark, 1 r dr op, 1 r* (gent mellem de næste mark), 1 r, 1 r dr op, 2 r

2) 2 r, vr til der mangler 2 m, 2 r

3) 2 r, 1 r dr op, 1 r, 1 r dr op, 1 r, ** 1 r, 1 r dr op, r til 1 m før næste mark, 1 r dr op, 1 r* (gent mellem de næste mark), 1 r, 1 r dr op, 1 r, 1 r dr op, 2 r

5) 2 r, 1 r dr op, 3 r, 1 r dr op, 1 r, ** 1 r, 1 r dr op, r til 1 m før næste mark, 1 r dr op, 1 r* (gent mellem de næste mark), 1 r, 1 r dr op, 3 r, 1 r dr op, 2 r

7) 2 r, 1 r dr op, 5 r, 1 r dr op, 1 r, ** 1 r, 1 r dr op, r til 1 m før næste mark, 1 r dr op, 1 r* (gent mellem de næste mark), 1 r, 1 r dr op, 5 r, 1 r dr op, 2 r

Fortsæt med at tage ud på denne måde til der er lavet 13-14-15 udt til raglan. Der fortsættes med udt på forstykkerne på alle r-p.

Nu strikkes kroppen:

Strik over forstykket, sæt ærmernes m på tråd, slå 2 nye m op, strik over bagstykket, sæt det andet ærmes m på tråd, sl 2 nye m op, strik over forstykket.

Strik 2 cm hvor der tages ud på forstykkerne. På sidste p lukkes 2 m af lige over de 2 opslåede m under armene. På næste p slås 2 nye m op.

Herefter strikkes lige op til der er strikket 8-9-10 cm fra ærmegabet. Strik 2 p r og luk af fra vr-siden.

Ærmer:

Sæt m fra tråd på strømpep og tag 2 m op i de opslåede m under armen. Strik lige op over alle m til ærmet måler 8-9-10 cm, strik 1 omg vr, 1 omg r og luk af i vr. Strik det andet ærme magen til.

Hækl 2 snore af lm på ca 40-40-45 cm og sy dem fast på hjørnerne af forstykket.

 

Materialer djævlehue og futter:

1 nøgle ECO babybomull

Jumperpinde nr 3

 

Futter:

Str prematur lille-mellem-stor og nyfødt

Slå 25-29-35-41 m op på p nr 3 og strik 8-10-12-14 p ret.

Skift til glat og tag ind således:

10-12-15-18 r, 2 r sm, 1 r, 2 r sm, 10-12-15-18 r

9-11-14-17 vr, 2 vr sm, 1 vr, 2 vr sm, 9-11-14-17 vr

Fortsæt med indt på denne måde til der er 17-19-23-27 m tilbage.

Skift til rib (1 r, 1 vr) og lav 8-10-12-14 p. Luk af uden at stramme.

Sy hæl og sål sammen.

 

Djævlehue:

Str præmatur lille-mellem-stor-nyfødt

Slå 23-25-27-30 m op på strikkepind nr 3. Strik 1 p r.

1) 1 r, 2 r sm, r til der mangler 1 m, 1 r dr op, 1 r

2) ret

Gent 1+2) i alt 8-9-11-12 gange

3) 1 r, 1 r dr op, r til der mangler 3 m, 2 r sm, 1 r

4) ret

Gent 3+4) i alt 8-9-11-12 gange

Gent 1+2) i alt 4-5-5-6 gange

Gent 3+4) i alt 4-5-5-6 gange

Gent 1+2) i alt 8-9-11-12 gange

Gent 3+4) i alt 8-9-11-12 gange.

Luk af og sy huen sammen midt bag med madrassting (siden med den lille spids i midten er huens nederste kant!). Sy åbningerne sammen i toppen af huen.

Lav et ca 17-18-20 cm lang bindebånd af lm og sy et i hver side af huen.

God fornøjelse!

´tænk at de kan være så små!

hvem & hvor?

De første tæpper er allerede taget i brug :-)

Du kan sende tæpper & småt strik til:

Neonatalafdelingen, afsnit 527
Hvidovre Hospital
Kettegård Allé 30
2640 Hvidovre

-eller aflevere det i Nørkleriet, så ekspederer jeg dem videre...

27 tæpper og 7 små sæt til Hvidovres små mennesker... (februar 2012)