JuleOPtrinnet

JuleOPtrinnet

Idé & design Sisse Chytræus

 

JuleOPtrinnet er et ret enkelt sjal, som strikkes i 4 dele.

Sjalet er asymmetrisk.

 

Materialer:

Strømpegarn i 5 forskellige farver, gerne mønstret/flerfarvet (210 m / 50 g).

50 g i fv. 1+2+3+4

100 g i fv. 5

Rundpind nr 3½ (60 eller 80 cm)

Hæklenål nr 3

 

Alternativt kan du bruge babyuld, bomuld/uld, bomuldsgarn 4/8. Tjek løbelængden på garnet, så du har nok!

 

Vingefang: ca. 160 cm

Højde: ca. 55 cm

Strikkefasthed: 24 m r / 26 retriller = 10 x 10 cm

Passer strikkefastheden ikke skiftes til grovere eller finere pinde.

 

r = ret / p = pind /m / maske(r) / sl o = slå om p / lm = luftmaske /

fm = fastmaske / omsl = omslag / *-* gent mellem stjernerne

 

 

 

…..OG SÅ ER VI VIST KLARPARATSTART!

 

Første del:

Slå 240 m op på rundpind nr 3½ med fv. 1.

Strik r til der mangler 6 m, vend, sl o, strik r tilbage.

*Strik r til 6 m før sidste vending (omsl tælles ikke med), vend, sl o, strik r tilbage* (gent * - * til der ikke kan laves flere vendinger).

Dvs. at for hver vending der laves, strikkes der 6 m mindre end ved sidste vending.

Der laves i alt 40 vendinger.

Strik 1 p r over alle m, hvor alle omsl strikkes sammen med den efterfølgende m.

Strik 1 sidste p r over alle m og vent tålmodigt til på søndag!

 

Husk at strikkeopskrifter skal strikkes og ikke læses;-)

 

Rigtig god Strikkelyst!

Vi glæder os til at følge med i jeres JuleOPtrin

2. del

 

 

Anden del:

Slå 40 m op på pinden uden m (den pind du har i højre hånd når du begynder at strikke!) med fv. 2 og strik herefter videre hen over de 240 m (se billedet), strik til der mangler 7 m, vend, sl o, strik r hele pinden tilbage (= 280 m i alt).

*Strik r til 7 m før sidste vending (omsl tælles ikke med), vend, sl o, strik r hele pinden tilbage* (gent * - * til der ikke kan laves flere vendinger).

Der laves i alt 40 vendinger.

Strik 1 p r over alle m, hvor alle omsl strikkes sammen med den efterfølgende m.

Strik 1 sidste p r over alle m og vent igen tålmodigt til på søndag!

 

 

 

Husk at strikkeopskrifter skal strikkes og ikke læses;-)

 

Rigtig god Strikkelyst!

Vi glæder os til at følge med i jeres JuleOPtrin

3. del

Tredje del:

Slå 40 m op på pinden uden m (den pind du har i højre hånd når du begynder at strikke!) med fv. 3 og strik herefter videre hen over de 280 m (beg i den brede ende!), strik til der mangler 8 m, vend, sl o, strik r hele pinden tilbage (= 320 m).

*Skift til fv. 4. Strik r til 8 m før sidste vending (omsl tælles ikke med), vend, sl o, strik r hele pinden tilbage.

Skift til fv. 3. Strik r til 8 m før sidste vending (omsl tælles ikke med), vend, sl o, strik r hele pinden tilbage* (gent * - * til der ikke kan laves flere vendinger).

Der laves i alt 40 vendinger.

Strik 1 p r over alle m med fv. 3, hvor alle omsl strikkes sammen med den efterfølgende m.

Strik 1 sidste p r over alle m og vent til jul!

 

 

Husk at strikkeopskrifter skal strikkes og ikke læses;-)

 

 

 

Rigtig god Strikkelyst!

 

Vi glæder os til at følge med i jeres JuleOPtrin

 

4. del

Fjerde del:

Slå 40 m op på pinden uden m med fv. 5 og strik herefter videre hen over de 320 m, strik til der mangler 9 m, vend, sl o, strik r hele pinden tilbage (= 360 m i alt).

*Strik r til 9 m før sidste vending (omsl tælles ikke med), vend, sl o, strik r hele pinden tilbage* (gent * - * til der ikke kan laves flere vendinger).

Der laves i alt 40 vendinger.

Strik 1 p r over alle m, hvor alle omsl strikkes sammen med den efterfølgende m.

Luk (løst) af på næste p.

 

Med fv. 3 (eller den farve du har lyst til at bruge!) hækles en kant i aflukningskanten:

(Der hækles på forsiden, fra den brede ende mod den spidse)

*1 fm, *3 lm, 1 fm i første lm, 3 fm* (gent * - * langs hele overkanten).

Lav en stor kvast og sy den fast i spidsen af sjalet.

Lav ca. 150 omg med garn om et fx et cd- eller DVD-cover. Klip op i den ene ende. Lav 2 snore på ca. 30 cm. Fold trådene på midten over den ene afklippede snor. Bind knude på snoren rundt om trådene (toppen af kvasten). Bind den anden snor rundt om kvasten ca. 2-3 cm fra toppen. Brug snorene i toppen til at sy kvasten på med.

 

Hækl en strop: Slå 6 lm op, vend, beg i 3. lm fra nålen og lav 4 stgm.

Vend med 2 lm, lav 4 stgm. Gent denne rk til stroppen måler ca. 9 cm.

Sy stroppen på 4. del af sjalet, skråt over overgangen mellem 3. og 4. del.

 

Husk at strikkeopskrifter skal strikkes og ikke læses;-)

 

Rigtig god Strikkelyst!

Vi glæder os til at følge med i jeres JuleOPtrin

 

OG GLÆDELIG JUL TIL ALLE!