FARMORFIRKANT
farmorfirkant....

4 lm samles til en ring med 1 km.

1. omg: lav 2 lm og derefter 2 stgm, 1 lm, *3 stgm, 1 lm* om ringen (dette gentages 2 gange) der afsluttes med en km i 2 lm, lav 2 km hen over de næste 2 stgm for at hæfte ende. Bryd garnet og skift farve. (Dette gøres på hver omg).

2. omg: (begynd i hullet hvor du sluttede sidste omg og hækl hen over garnenden fra sidste om og den nye garnende.) 2 lm, 2 stgm, 1 lm, 3 stgm, 1 lm i samme hul. *3 stgm, 1 lm, 3 stgm, 1 lm i næste hul* fortsæt ** omgangen rundt.

Afslut. Bryd garn og skift farve.

3. omg: begynd i hullet hvor du sluttede sidste omg).

1. hul: 2 lm, 2 stgm, 1 lm.

2. hul: 3 stgm, 1 lm, (2 gange).

3. hul: 3 stgm, 1 lm

4. hul: 3 stgm, 1 lm, (2 gange)

5. hul: 3 stgm, 1 lm

6. hul: 3 stgm, 1 lm, (2 gange)

7. hul: 3 stgm, 1 lm.

8. hul: 3 stgm, 1 lm, (2 gange).

Afslut, bryd garnet og skift farve.

4. omg: fortsæt med at lave 2 ”blokke” i hvert hjørne og fortsæt som hidtil.

Fortsæt til firkanten har den ønskede størrelse!

-og så den halve:

4 lm samles til en ring med en km.

1) I ringen hækles der 3 lm, 2 stgm, 1 lm, 3 stgm. Vend.

2)i sidste stgm hækles der 3 lm, 2 stgm, 1 lm. Gå derefter ned i hullet mellem sidste rækkes stgm der hvor der er en lm. Her hækles der 3 stgm, 1 lm, 3 stgm, 1 lm. (Dette er midten af sjalet, her hækles der fremover 2 gange 3 stgm). Gå nu i sidste rækkes 3. lm og lav 3 stgm. Vend.

3) lav 3 lm, 2 stgm, 1 lm i sidste rækkes sidste stgm. Gå ned i næste hul og lav 3 stgm, 1 lm. I næste hul (midten) laves der 3 stgm, 1 lm, 3 stgm, 1 lm. Derefter 3 stgm, 1 lm i næste hul. Lav 3 stgm i sidste rækkes 3. lm. Vend,

Hver ny række begyndes med 3 lm, 2 stgm i sidste rækkes sidste stgm.

I hver midte laves 2 gange 3 stgm, 1 lm.

Hver række afsluttes i sidste rækkes sidste stgm med 3 stgm.
God fornøjelse!

...den evigt brugbare farmorfirkant!!!
farmor-tæppe

hækl dig et lækkert stort varmt farmortæppe...
(ca 185x130 cm)

Du skal bruge
Vital Superwash og hæklenål nr 5

Hver firkant består af 7 omgange, hvor der er 2 omg i hver farve og en omg i bundfarven. Der er brugt 3 farver i hver firkant i forskellige kombinationer.
brun-mellembrun-beige
sort-grå-lysegrå
marine-kobolt-lyseblå
mørkegrøn-grøn-lysegrøn
rød-gul-orange
mørkelilla-lilla-pink
petrol-lysegrøn-lyseblå
lilla-rødlilla-mellembrun
og 7 hvid til bundfarve og kanter.

Firkanterne hækles sammen med fm og der laves en kant af 2 omg stgm hele vejen rundt om tæppet.

Her er Onkel Jacobs Lækre Tæppe...