PÅSKESPØGEN

Vil du være med til at lave et STRIKKE&HÆKLEPUSLESPIL?!?

STRIKKEPUSLESPIL

Nørkleriet har fået en god idé!

Du kan være med til at lave et STRIKKE&HÆKLEPUSLESPIL?!?

Puslespillet er en ny form for KnitAlong...og du kan  strikke eller hækle...lige efter lyst&behag!

Følg med her eller i Facebookgruppen Sisses Sjaler, så får du alle detaljer inden du skal i gang!

 

-det er som sædvanlig skrupgratis at deltage!

-det bliver som sædvanlig supersjovt!

-det er som sædvanlig helt hemmeligt projekt, som i sidste ende bliver til et sjal!

PÅSKESPØGEN

PÅSKESPØGEN

 

-et sjalspuslespil!

Idé & design Sisse Chytræus

 

Vingefang ca. 160 cm i øverste kant.

Højde ca. 60 cm.

 

PÅSKESPØGEN er et sjal….men, IKKE et almindeligt trekantet sjal!

Læs teksten igennem, så får du forhåbentlig svar på dine spørgsmål.

Prøv dig frem og har du spørgsmål, så tjek lige om andre i gruppen har spurgt om det samme som du;-)

Du har en uge til at lave puslespilsbrikkerne…herefter får du samleanvisning.

 

 

Materialer:

Ca. 300 g strømpegarn i forskellige farver/striber (vilkårligt antal farver)

Rundpind nr 3½ og eller hæklenål nr 3½

 

Bruger du en anden tykkelse garn, så brug strikkepinde og hæklenål der er ca. ½-1 p større end banderolen anbefaler. Jo tykkere garn du vælger, des flere g skal du bruge. Du kan principielt bruge alle garntyper, sjalet laves efter mål!

 

Sjalet består af 10 trekanter i forskellige størrelser.

Trekanterne kan strikkes, hækles eller hakkes efter behag og hvilke teknikker du ellers mestrer, der er frit valg og der kan blandes teknikker som man vil. Lav dem ensfarvede, spraglede, stribede, mønstrede…lige som du har lyst til!

 

Tag mål på trekanten i siden mens du strikker/hækler/hakker.

Den store trekant skal måle 40 cm i siderne og 56 cm i overkanten (retvinklet trekant).

Den lille skal måle 28 cm i siderne og 40 cm i overkanten. (Den lille trekant er halv størrelse af den store!)

 

Lav 7 små trekanter, 3 store trekanter og 3 store kvaster.

 

 

 

Forslag til strikket trekant:

(Almindelig trekant)

Slå 3 m op.

*strik 2 m i første m, strik r p ud* (gent * - * til trekanten har den rette størrelse.) Luk løst af.

 

ELLER

(Strikket oppefra)

Slå 4 m op og strik 1 p r.

1. p: Strik 2 m i hver m (= 8 m). Sæt mark ind mellem 4. og 5. m.

2. p: Strikkes r.

3. p: strik 2 m i første m, strik r til 1 m før mark, strik 2 m i de næste 2 m, strik r til der mangler 1 m, strik 2 m i sidste m.

Gent 2. og 3. p til trekanten har den rigtige størrelse og luk af uden at stramme.

 Sæt evt. m på tråd så du kan måle siden.

 

ELLER

(Trekant på tværs)

Slå 3 m op og strik 1 p r.

1.p: strik r til der mangler 1 m, strik 2 m i sidste m.

2.p: Strikkes r.

Gent 1.+2. p til trekanten har de rette mål.

Luk af.

 

Forslag til hæklet trekant:

(Halv farmorfirkant)

1. rk: 4 lm, 2 stgm, 2 lm, 3 stgm i første lm.

2. rk: 3 lm, 2 stgm i første stgm, 1 lm, om lm-bue laves 3 stgm, 2 lm, 3 stgm, 1 lm, 3 stgm om vende-lm i slutningen af rk.

3. rk: 3 lm, 2 stgm i første stgm, 1 lm, 3 stgm om næste lm, 1 lm, om lm-bue laves 3 stgm, 2 lm, 3 stgm, 1 lm, 3 stgm om næste lm, 1 lm, 3 stgm om vende-lm i slutningen af rk.

4. rk: 3 lm, 2 stgm i første stgm, 1 lm, *3 stgm om næste lm, 1 lm* (gent * - * 1 gang mere), om lm-bue laves 3 stgm, 2 lm, 3 stgm, 1 lm, *3 stgm om næste lm, 1 lm* (gent * - * 1 gang mere), 3 stgm om vende-lm i slutningen af rk.

5. rk: 3 lm, 2 stgm i første stgm, 1 lm, *3 stgm om næste lm, 1 lm* (gent * - * 2 gange mere), om lm-bue laves 3 stgm, 2 lm, 3 stgm, 1 lm, *3 stgm om næste lm, 1 lm* (gent * - * 2 gange mere), 3 stgm om vende-lm i slutningen af rk.

6. rk: 3 lm, 2 stgm i første stgm, 1 lm, *3 stgm om næste lm, 1 lm* (gent * - * 3 gange mere), om lm-bue laves 3 stgm, 2 lm, 3 stgm, 1 lm, *3 stgm om næste lm, 1 lm* (gent * - * 3 gange mere), 3 stgm om vende-lm i slutningen af rk.

Fortsæt på denne måde til trekanten har den rette størrelse.

ELLER

(Trekant i stangmasker)

3 lm, lav 2 stgm i første lm.

1. rk: vend med 2-3 lm (efter behag), 1 stgm, lav 3 stgm i sidste m

2. rk: vend med 2-3 lm, 2 stgm i første m, 3 stgm

3. rk: vend med 2-3 lm, 1 stgm i hver m til der mangler 1 m, 3 stgm i sidste m

4. rk: vend med 2-3 lm, lav 2 stgm i første m og herefter 1 stgm i hver m rk ud.

Gent 3. + 4. rk til trekanten har det ønskede mål.

ELLER

(Trekant i h-stgm)

3 lm, 2 h-stgm i første lm.

1. rk: 2 lm, 1 h-stgm, 2 h-stgm i sidste m

2. rk: 2 lm, 2 h-stgm i første m, 1 h-stgm i hver m rk ud

3. rk: 2 lm, 1 h-stgm i hver m til der mangler 1 m, 2 h-stgm i sidste m

Gent 2.+3. rk til trekanten har de rette mål.

 

 

Kvaster:

Rul ca. 90-100 omgange (eller ønsket antal gang!) op om et cd eller dvd-cover.

Klip alle snorene over i den ene ende.

Buk dem på midten over en ca. 30 cm lang snor.

 Sno en anden ca. 30 cm lang snor om kvasten ca. 2-3 cm fra hvor den er bukket sammen.

Lav råbåndsknob og hæft ender.

Klip kvastens ender til hvis der er for mange der stritter.

 

 

Jeg er ikke selv god til at lave tunesisk hækling, men du kan få hjælp på YouTube, hvis du får lyst til at kaste dig ud i det:

https://www.youtube.com/watch?v=zMPgGPSXUok

 

 

God fornøjelse til næste lørdag….når vi skal sætte PÅSKESPØGEN sammen;-)

 

God Fornøjelse og glædelig påske…

 

KH Sisse

PÅSKESPØGEN DEL 2

PåskeSpøgen del 2 


SÅ! Nu er vi klar til at lave puslespillet. Du har nu 7 små trekanter, 3 store trekanter og 3 kvaster!

Jeg synes at sjalet skal se sådan ud:

PåskeSpøgen MONTERING

Jeg har (selvfølgelig!) flere forskellige forslag til hvordan du kan montere din PåskeSpøg!  Brug en eller flere af dem efter lyst. 

Du kan sy delene sammen med madrassting: 
Brug en farve der ligner den du har strikket/hæklet med.  Fordele: Ingen sømrum og ens for/bagside. Stingene forsvinder næsten helt når de ”retter sig til”.

Du kan hækle delene sammen med fm: 
Læg delene vr mod vr og hækl fm gennem begge stykker.  Fordele: Dette giver en flot defineret ”streg” mellem de forskellige dele i sjalet. Ulemper: For- og bagside bliver ikke ens og der opstår sømrum. 

Du kan hækle delene sammen med zigzag (lm+km): 
Der arbejdes fra forsiden: 1 km i venstre stykke, 1 lm, 1 km i højre stykke, *1 lm, 1 km i venstre stykke ca. 1 cm efter sidste km, 1 lm, 1 km i højre stykke ca. 1 cm efter sidste km* (gent * - *). Fordele: Ingen sømrum og nogenlunde ens på for- og bagside. 


Forslag til hæklede kanter: Takkekant: *3 lm, 3 stgm i samme m som lm, 1 km i 3. m (ca 1 cm) fra nålen, *3 lm, 3 stgm i samme m som km, 1 km i 3. m (ca 1 cm) fra nålen* (gent * - *) Muslingekant: *6 stgm i samme m ca. 1 cm fra nålen, 1 km ca. 1 cm fra nålen* (gent * - *) Picotkant: *3 lm, 1 fm i første lm, 1 km ca ½-1 cm fra nålen* (gent * - *) 


Sy kvasterne fast i hjørnerne. 


Nu er du klar til at gå en tur med PåskeSpøgen;-) 
KH Sisse 

Madrassting
Du kan sy delene sammen med madrassting:
Brug en farve der ligner den du har strikket/hæklet med. Fordele: Ingen sømrum og ens for/bagside. Stingene forsvinder næsten helt når de ”retter sig til”.
sammenhækling med fm
Du kan hækle delene sammen med fm:
Læg delene vr mod vr og hækl fm gennem begge stykker. Fordele: Dette giver en flot defineret ”streg” mellem de forskellige dele i sjalet. Ulemper: For- og bagside bliver ikke ens og der opstår sømrum.
zigzag sammenhækling
Du kan hækle delene sammen med zigzag (lm+km):
Der arbejdes fra forsiden: 1 km i venstre stykke, 1 lm, 1 km i højre stykke, *1 lm, 1 km i venstre stykke ca. 1 cm efter sidste km, 1 lm, 1 km i højre stykke ca. 1 cm efter sidste km* (gent * - *). Fordele: Ingen sømrum og nogenlunde ens på for- og bagside.

Men….

….her er et par andre forslag til hvordan DIN PåskeSpøg kan se ud! Læg dine trekanter op på forskellige måder og rokér rundt med dem til du er tilfreds. Tag billeder undervejs, så du ikke glemmer den bedste kombi!   

 

PåskeSpøgen er designet af Sisse Chytræus 

til Facebookgruppen ”Sisse’s Sjaler” (påsken 2018).  


Opskriften er gratis og tilhører

Nørkleriet© / Chytræus Design

Jernbane Allé 28

2720 Vanløse

www.noerkleriet-garn.dk